Recension: Seven (1995)

8.6

9.0/10

9.0/10

9.0/10

8.0/10

8.0/10

En seriemördare som följer de sju dödssynderna är vad Seven handlar om. I kölvattnet efter När Lammen Tystnar dök det upp många seriemördarfilmer, men få nådde hela vägen. Seven är ett bra undantag och vi berättar varför.

David Mills (Brad Pitt) är en relativt oerfaren polis som hamnar tillsammans med veteranen William Somerset (Morgan Freeman). Tillsammans ska de utreda ett fall med en seriemördare. Seriemördaren mördar med de sju dödssynderna som modus. David Mills fru Tracy (Gwyneth Paltrow) vill inte bo i staden de nyss flyttat till och det har inte bara med mördaren att göra. Staden är inget bra ställe att bo på om de skulle vilja skaffa barn.

Staden i sig, som inte namnges men som känns som Chicago eller New York, ger inte intryck av att vara en speciellt trevlig plats. Det regnar, är skitigt och den mänskliga misär som skymtar lite här och där får mig som tittare att verkligen börja fundera över hur långt vi har kommit egentligen… Men miljöerna är en av anledningarna att se Seven. Stämningen som skapas är riktigt mörk och rentav olycksbådande.

seven

En annan stor anledning är spänningen som byggs upp. Från första stund anar man som tittare att det är en riktig ondska som härjar i den här staden och mördaren i sig är bara ett symtom. En seriemördarfilm blir inte mycket mörkare än så här. Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb, inte minst skurken (ni vet säkert vem det är, men för handlingens skull ska jag inte avslöja något).

Seven är verkligen ingen feelgood-film, men den är sevärd och trots att över tjugo år har gått sedan premiären är den lika sevärd som 1995.

Fakta Seven

Ljud: DTS HD – Master Audio, DTS 7.1