Recension: Star Wars – The Rise of Skywalker (blu-ray)

skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker hade premiär i december, 2019. Då såg jag den på bio och recenserade bioversionen. Nu är det dags för blu-ray utgåvan. Den här recensionen fokuserar på hur filmen upplevs vid en andra titt och om det finns några påtagliga skillnader i upplevelsen.

MAJOR SPOILER ALERT
Den här recensionen innehåller mängder av spoilers, så läs inte om du inte vill få handlingen avslöjad. Ansvaret är ditt.

Handlingen tar vid inte långt efter händelserna i The Last Jedi och börjar med att Kylo Ren (Adam Driver) har fått tag på en Sith wayfinder, ett föremål som leder honom till planeten Exegol. På Exegol finns svaret han söker på vem som ligger bakom allt, och det är ingen hemlighet att Palpatine (Ian McDiarmid) dyker upp igen. Samtidigt fortsätter Rey (Daisy Ridley) att träna för att slutföra sin Jedi-utbildning under Leia Organas (Carrie Fisher) ledning. Poe Dameron (Oscar Isaac) och Finn (John Boyega) har fått information om vart de kan hitta en egen Sith Wayfinder, och tillsammans med Rey, Chewbacca (Joonas Suotamo), BB-8 och C-3PO (Anthony Daniels) ger de sig av för att hitta föremålet som så småningom kan ta dem till den hemliga planeten.

Egentligen är det inget större fel på hur handlingen börjar, det hade jag kunnat köpa. Det är svårare att ta in att kejsaren (som slängdes ner i den andra dödsstjärnans reaktor) har återvänt (även om han är en klon eller vad det nu är). Men det slutar inte där, det finns så enormt mycket som är ologiskt med The Rise of Skywalker att det tyvärr drar ner filmens betyg rejält.

Dock är det en fantastiskt cool film vad det gäller specialeffekter och här finns en lite högre behållning än vid biotittandet. Jag kan koncentrera mig lite mer på specialeffekterna vid en andra titt och njuta av några riktigt coola scener. Mycket nostalgi vid resterna av den andra Dödsstjärnan och det är snyggt gjort.

Men tyvärr dras betyget ner väldigt mycket av allt som inte går att få ihop, där Palpatine står i centrum av allt ologiskt. Det är några riktigt billiga poänger JJ Abrams försöker plocka när han tar med kejsaren igen, men det finns många fler konstigheter. Som en armada av Star Destroyers, alla utrustade med en super-duper-kanon. Kejsaren har varit väldigt flitig i att bygga den här nya flottan, samtidigt som First Order har bekämpat de få rebeller som fanns kvar. Och Lando Calrissian (Billy Dee Williams) som dyker upp och lyckas samla ihop en ny rebellrörelse på rekordtid…

Nä, den nya trilogin började väldigt bra med The Force Awakens, men sedan gick det utför. Ordentligt. Monumentalt. Bortom sans och balans.

Dock får omtitten en halv poäng extra för specialeffekterna. Det i sig är trots allt en behållning.

Betyg: 1.5/5