Recension: Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

7.0/10

• Humorn
  • Farten
  • New York

• Plastiga paddor
  • Inget för vuxna, bara för vuxna barn.

Ta fyra sköldpaddor och en råtta, mutera dem och få råttan att träna sköldpaddorna i ninjutsu. Släpp sedan ut sköldpaddorna i kampen mot ondskan och om du bjuder på en pizza då och då har du fått Teenage Mutant Ninja Turtles.

Ja, det är en osannolik historia och det finns inte mycket i berättelsen som är särskilt trovärdigt. Men det är inte heller meningen. Här är tanken att överdriva en hel del, skapa en värld där det är möjligt att sköldpaddor blir muterade och där det också är möjligt att den mest tafatta journalist världen har skådat (för övrigt är rollen som journalisten April O’Neill som klippt och skuren för Megan Fox) blir hjältinnan som de tonårskranka sköldpaddorna faller för.

Teenage Mutant Ninja Turtles (hädanefter TMNT) är baserat på serien med samma namn och filmen lyckas överföra känslan från serien. Lite lagom tramsigt, grovt överdrivet och ett löjligt stort fokus på pizza. Allt utspelas i New York, där stadens brottslingar är värre än någonsin. Den ökända brottsgruppen Fotklanen har skrämt livet ur alla, utom sköldpaddorna förstås.

I sammanhanget är det intressant att veta att New York hade stora problem med brottslighet på åttiotalet då serien skapades, men sedan lång tid tillbaka har man kommit till rätta med mycket av brotten. New York är idag en betydligt tryggare stad än många andra städer i samma storlek.

Från början till slut är det en film med fart. Den når inte ens i närheten av årets stjärnskott – Guardians of the Galaxy – men samtidigt är det lite samma känsla jag får. Kanske beror det på att jag spelade rollspelet TMNT på åttiotalet och jag har någon gång slötittat till den tecknade serien (host, ja, i vuxen ålder). Bara man ställer in sitt sinne på filmens målgrupp (unga tonåringar och barn i alla åldrar) blir det en helt okej film, med en hel del goda skratt. Megan Fox försöker vara seriös i rollen som April och det blir en bra motvikt till sköldpaddornas tönterier. En actionrulle med humor och lagom mycket äventyr. Plus i kanten för att tittaren får åka med på en rejäl rundtur runt Manhattan. Har man varit på plats älskar man att återse miljöerna. Har man inte varit där kommer man garanterat längta dit. Ett litet minus för att sköldpaddorna ser rätt plastiga ut, men å andra sidan finns det inte mycket att jämföra med.

Köp filmen på CDON: DVD / Blu-ray

1. Filmrecension: Hitta Doris (2016) - Spel och Film
  2. Filmrecension: Hitta Doris (2016) – Carling Creations