Recension: The Northman (2022)

Vikingatiden var den skandinaviska järnålderns sista period, och varade från andra hälften av 700-talet till någonstans runt år 1100. Med andra ord 350 år av vikingar som reste runt och slogs. Eller kanske inte, de flesta skandinaver under den här tiden levde som vanliga bönder. Men det fanns de som gav sig av ut på vikingatåg och satte faktiskt stor prägel på Europa.

I The Northman får vi se den mer våldsamma sidan av vikingatiden, där det är uppenbart varför många fruktade nordmännens raseri och styrka. Vi får följa Amleth (som ung spelas han av Oscar Novak, som vuxen av Alexander Skarsgård), vars far – kung Aurvandil Krigskorpen (Ethan Hawke) – blir mördad. Hans mor, drottning Gudrun (Nicole Kidman) blir bortrövad. Och själv hamnar han i Rusernas land, där allt han gör är att slåss – för att en dag återvända och hämnas.

Utan att avslöja för mycket av handlingen tar The Northman en rätt annorlunda vändning. Här är det inte bara krig och erövringar, vi får också en hel del nordisk mytologi och övernaturliga händelser. Ibland är det inte helt självklart om det verkligen är något övernaturligt, som en rätt annorlunda men cool scen där Amleth och hans far går in i en helig grotta och Amleth genomgår någon manlighetsrit ledd av ingen mindre än Heimir (galet bra spelat av Willem Dafoe).

Jag gillar verkligen att det är så mycket nordisk mytologi i The Northman. Det skapar en suggestiv stämning och även om de flesta inte behöver anstränga sig vansinnigt mycket för att skådespela så är det nästan så att The Northman är mer av en fantasyfilm än en äventyrsfilm. Två timmar och sjutton minuter går fort och även om det ibland är lite väl mycket av allt är det klart underhållande.

På sätt och vis skulle man kunna se det här som en nordisk version av Conan. Lika barbariskt, blandat med mytologiska väsen och det du ser är det du får. Klart underhållande. Enda lilla nackdelen som undanhåller en femma i betyg är att det egentligen inte är så mycket nytt. Bara en välfungerande historia i en ny kostym, med bra filmteknik som förhöjer stämningen.

Betyg: 4

Fakta The Northman

Regissör: Robert Eggers