Recension: These Final Hours (2013)

9.0/10

Bild

9.0/10

• Miljö och stämning
  • Handling
  • Fartfyllt

These Final Hours är en film som ställer vår tillvaro på sin spets. Vad skulle du göra om du bara hade tolv timmar kvar att leva? Festa, supa och bete dig som ett svin? Eller göra det rätta? Spel och Film recenserar These Final Hours och inser att mänskligheten bara är ett stenkast från totalt kaos.

Det finns gott om filmer som handlar om jordens undergång och det är ett onekligen populärt tema. Filmer som handlar om katastrofer brukar gå bra och kanske beror det på att folk tycker att det är så skönt att inse att jorden faktiskt finns kvar när eftertexterna rullar upp över duken. Domedagsprofeter har det också funnits gott om i alla tider och jorden är trots allt kvar, än så länge. Men om det nu skulle hända, att en enorm asteroid träffar jorden eller att galningarna med kärnvapen till slut bestämmer sig för att trycka på knappen, vad skulle hända då under de sista skälvande timmarna?

these final hours
Jag skulle ha fyllt på kylaren.

Det troliga är att mänskligheten skulle kastas in i en total dekadens och fullständigt kaos, där alla lagar och regler slutar gälla. Tyvärr är den stora massan inte bättre än så och på frågan om varför man skulle bry sig när man ändå ska dö kommer de flesta faktiskt inte att bry sig. Tror jag och det tror även Zak Hilditch som står bakom These Final Hours. Men det kanske trots allt finns lite hopp mitt i allt kaos.

Katastrofen når Australien

Hoppet står James (Nathan Phillips) för. Han är lika uppgiven som alla, även om ingen riktigt verkar veta vad som ska hända eller varför. Att det är någon form av himlakropp som slagit ner på jorden får vi förstå, men egentligen spelar det ingen roll att vi inte vet exakt. Vi vet att det kommer att ske, inte minst genom radiorösten (David Field) som trots allt fortsätter att sända de sista timmarna. Himlakroppen slog ner i Nordatlanten och det är tolv timmar till dess att katastrofen når Australiens kust.

these final hours
Ja, ska nu jorden gå under ska jag färga håret grönt, ta på mig tigertangan och vifta med en pistol.

James bestämmer sig för att delta på den enorma knark-sup-pippa-fest som hans vän Freddy (Daniel Henshall) har anordnat. Så han lämnar Zoe (Jessica De Gouw) som han tillbringat tillvaron med den sista tiden och ger sig av. På festen finns hans flickvän Vicky (Kathyrin Beck) som han hoppas hitta vid liv. På vägen stöter han dock på tolvåriga Rose (Angourie Rice) som minst sagt behöver hans hjälp. Hon vill hitta sin pappa och han känner att han inte har tid (vem har det när det bara är tolv timmar kvar av tillvaron), men han kan inte heller lämna henne ensam.

These Final Hours är fantastisk

Mer än så ska jag inte berätta, men jag ska istället säga att det är här är en fantastisk film. Den behandlar många tunga ämnen, som meningen med livet och viljan att göra rätt när det till synes inte spelar någon roll. Ändå lyckas regissören Zak tillsammans med grymt bra skådespelare att visa att det faktiskt spelar väldigt stor roll vad vi gör i våra liv, även när de är tidsbestämda. I slutänden kommer vi inte undan och vill vi hävda att vi någon gång har varit mer än djur och att vår mänsklighet är värd att bevara så är det definitivt i slutet.

these final hours
En port man inte vill passera.

Det finns några småsaker som man kan störa sig på, som rena faktafel som småbarn har mer koll på än James när han hävdar att de måste gräva ner sig tusentals kilometer ner i jorden för att undkomma katastrofen (jordskorpan är bara 100 km tjock), men det är lätt att bortse från. Filmen ger dig en och en halv timmes fantastisk resa genom ett kaotiskt Australien och du kommer att uppskatta livet ännu mer efter att ha sett These Final Hours.

Köp filmen på CDON: DVD / Blu-ray

1. Kommande film: Maggie (2015) - Spel och Film
  2. Filmrecension: Avskedsfesten (2015) - Spel och Film