Recension: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

9.0/10

Karaktärer

9.0/10

7.0/10

7.0/10

8.0/10

Drama med en gnutta bitter humor är vad som väntas i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Det är absolut ingen komedi, men det finns en distanserad bitterhet som blir komisk, trots den mörka berättelsen – och allt är väldigt väl utfört.

Mildred (Frances McDormand) har förlorat sin dotter på det värsta tänkbara sättet. Hennes dotter blev våldtagen och mördad. Mördaren har inte hittats, varför Mildred försöker få polisen att prioritera hennes dotters mord. Det gör hon genom att hyra reklamplatser på tre stora reklamskyltar. Men hon är minst sagt anklagande och det gillar naturligtvis inte polischefen Willoughby (Woody Harrelson) och vill förstås stoppa skyltarna. Det är ju inte bra med reklam mot polisen.

Willoughby har god hjälp av sin hetlevrade kollega Dixon (Sam Rockwell). Dixon är sinnebilden av en bondpolis i en amerikansk småstad. Han bor med sin mamma, är allmänt misslyckad och tar alltför ofta till nävarna. Sam Rockwell gör tolkningen lika bra som han lyckas med de flesta av sina filmer och han står ofta för en hel del av den distanserade bittra humorn. Vilket även Frances McDormand gör, inte minst i sina kommentarer.

three billboards

Three Billboards outside Ebbing, Missouri, är en mörk och tragisk berättelse. Men ack så viktig att berätta och så väl berättad att det blir ett ordentligt bra betyg. Alla karaktärer övertygar, tillvarons elände övertygar och glädjen över att inte bo i den där amerikanska småstaden är rätt befriande.

Det finns förstås alltid något som inte är helt hundra. Filmen är lite för kort, trots sina knappa två timmar. Jag hade velat se mer karaktärsutveckling, inte minst Mildreds son Robbie (Lucas Hedges) får för lite utrymme, vilket även relationen mellan Mildred och hennes ex-man (utmärkt spelad av John Hawkes) får. Även om det blir en del tid som ägnas åt det är det mycket man vill veta.

Men med det sagt, ändå en toppenfilm och klart sevärd.

Fakta Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Recenserad på: Bio