Recension: Tomb Raider (2018)

7.3

7.0/10

6.0/10

7.0/10

8.0/10

8.5/10

Tomb Raider, det gamla hederliga spelet, har blivit film igen och Angelina Jolie har ersatts av Alicia Vikander. Bättre eller sämre? Häng med i lianerna så får du reda på allt du vill veta om Tomb Raider i 2018 års version.

Jag har alltid gillat Tomb Raider-spelen. Äventyr i bästa Indiana Jones-anda och alltid med en känsla av att faktiskt bry sig om vad som händer med Lara Croft. När den första filmen dök upp var det tyvärr med en känsla av att jag struntade i hur det gick med både Lara och hennes pappa Richard. Jag vet inte om det berodde på Angelina Jolie, som spelade Lara, eller Jon Voight som spelade Richard, men Lara Croft i 2001 års filmversion var långt ifrån spelen.

När nu Alicia Vikander axlade rollen var det nästan genast tillbaka till känslan från spelen. Vikander har en förmåga att välja roller som följer lite samma mall. Lite dystert, sorgset och med något elände i bakgrunden. I den nya Tomb Raider är det mycket fokus på Lara Crofts relation med sin pappa Richard (Dominic West). Efter att han försvunnit på ett mystiskt sätt lever Lara ett rätt vanligt liv. Hon arbetar som cykelbud, som också ger oss en av de bästa, fartfyllda cykelscener som setts på bio.

Naturligtvis får Lara upp ett spår efter sin far och får hjälp av antihjälten Lu Ren (Daniel Wu) att segla iväg till en mystisk ö… Tomb Raider är en fartfylld film från början, men befriande fri från överanvändning av datorskapade effekter. Antagligen finns det fler än vad jag kan upptäcka, men trots att det hoppas, skjuts, skriks och gapas i mängder är det mesta jordnära. Eller djungelnära, vilket är bra eftersom det är i djungeln och underjordiska grottor som Lara hör hemma.

Kort sagt, Tomb Raider i 2018 års version är en väldigt bra omstart av serien och jag hoppas på en uppföljare. Karaktärerna utvecklas inte särskilt mycket och Lu Ren är en av de mest bleka bifigurerna jag sett på länge. Men det spelar inte så stor roll, det är ett bra äventyr och klart sevärt även om det inte är den bästa actionfilmen jag sett. Indy vinner fortfarande, men Tomb Raider kommer inte långt efter.

Recenserad på: Bio

Andra Filmspanare har också recenserat: