Spelrecension: Fallout Shelter (PC)

Fallout Shelter

Fallout Shelter har funnits ute till mobiler och surfplattor ett tag, men i och med den senaste uppdateringen har spelet också dykt upp på PC.

Spelidén är lika enkel som genial. Spelet utspelas i Fallout-världen, där världen har gått under efter ett kärnvapenkrig och några människor lyckades gömma sig undan i så kallade Fallout Shelters, bombsäkra skyddsrum. I Fallout Shelter bygger du ett eget skyddsrum och ser till att du får så många invånare som möjligt. De kan du sedan skicka iväg ut på små uppdrag, vilket är nytt för den här versionen.

Att bygga sitt Vault är dock allt annat än enkelt. Du måste hela tiden se till att det finns tillräckligt med ström, mat och vatten. Samtidigt är det en bra idé att försöka hålla invånarna lyckliga och du behöver samla pengar för att kunna bygga nya rum. Ditt Vault kan bli attackerat av raiders och Deathclaws, varav de senare är betydligt farligare. Alla dina invånare kan dö under attackerna, så det gäller att du beväpnar dem. Rummen kan börja brinna, eller invaderas av muterade kackerlackor.

Fallout Shelter är visserligen gratis att hämta hem och börja spela, men Bethesda som står bakom vill gärna att du köper lunchboxar med prylar som du kan ha nytta av, eller Nuka-Cola-flaskor som gör att du kan få hem dina karaktärer snabbare om du har skickat iväg dem på äventyr. Det går att klara sig helt och hållet utan att köpa någonting, men allt tar mycket längre tid. Å andra sidan är det som att hantera en myrfarm, det ska liksom ta tid.

Och spelet är klart beroendeframkallande, särskilt som du gärna vill utöka ditt skyddsrum lite till, och lite till …

Fallout Shelter