Spelrecension: Star Wars Battlefront (PC)

Star Wars Battlefront, det tredje spelet i Battlefront-serien kommer in med stora förväntningar. Vi berättar varför Star Wars Battlefront är bäst hittills.

Det första som händer är att du får en chans att spela en tutorial, där du går igenom hur du ska kunna styra din karaktär eller hjälte. Du får även under nedladdningen en chans att kunna spela som Darth Vader, för att tillsammans med några stormtrupper slakta rebeller på planeten Hoth . Detta blir min första inblick i spelet och det ger mig en känsla av att spelet kommer att vara fantastiskt. Jag hade inte ens kommit in i spelet innan jag ville fortsätta.

Precis som i de föregående Battlefront-spelen spelar man på en planet som antingen de goda eller de onda – rebellerna eller imperiet. Det finns förstås flera olika spellägen att testa på de olika planeterna. Exempelvis har vi Survival i singleplayer mode där du ska försöka överleva genom flera vågor av fiender. Detta var det mest utmanande jag gjorde och även det roligaste. Man kunde koppla upp sig co-op vilket jag gjorde vilket gjorde saken roligare. Multiplayer hade väldigt många spellägen och jag kan inte ta upp alla, men utöver de vanliga team deathmatch och rymdmission finns även Hero hunt där spelarna ska försöka hitta och döda en av hjältarna.

Sedan finns de gamla klassiska spellägena där man ska ta över kontrollpunkter men detta kommer man mer in i när man spelat spelet ett tag.  Jag tycker personligen att Battlefront lyckats mycket bättre nu när man har fler lägen att välja mellan då det efter ett tag i de äldre spelen kunde bli tråkigt att spela samma lägen om och om igen. Dock tycker jag att de nu förstört för de som vill köra singleplayer då det inte är lika roligt som i de äldre spelen. Inget stort men de som inte gillar multiplayer kan bli besvikna på singleplayer.

battlefront1

Det jag tycker är riktigt bra i Star Wars Battlefront till skillnad från de andra spelen är att man nu får ett urval av vilka vapen man ska ha. Detta varierar vid start om man är rebell eller med i imperiet då standardvapnet för rebellerna vid namn; A280C är ett vapen som har hög eldhastighet men låg skada jämfört med imperiets E-11 som har högre skada fast lägre eldhastighet. Vapnen varierar mycket i annat också men dessa är de man börjar med. När man går upp i rank och skaffat sig fler krediter kan man köpa fler vapen samt köpa de vapen som det andra laget använder. Det kändes lite fånigt i början då många erfarna spelare som samlat ihop krediter snabbt hade bra vapen kunde döda en väldigt enkelt. Men efter några timmars spel lärde man sig att använda de vapen man började med för att även själv kunna döda erfarna spelare.

Det går också att lägga till förmågor som man använder med knapparna 1,2,3 och 4 eller eget val som man kan göra i inställningar. De spellägen man kan välja mellan nu har även utökats enormt vilket jag tycker gör att man får fler timmar att lägga ner på spelet.

De har även infört ett rank-system precis som i Battlefield samt krediter som man kan använda till att köpa vapen eller utöka sina förmågor. Det som jag tycker man inte lyckats med i Battlefront är den enskilda kampanjen där man inte har ett mål att arbeta efter, en storyline eller liknande. Istället gjorde man ett enskilt läge där man kan utföra missions ensam, eller tillsammans med vänner. Detta förstörde lite för mig då jag trodde att även Battlefront skulle ha en singleplayer kampanj.

Grafikmässigt är Battlefront ett av de bästa spelen hittills. Utan att ha maxat grafikinställningarna får du ändå en extremt bra miljö med få buggar samt en bra bakgrundsmiljö. Som ni ser i bilderna får man utan att ha den bästa speldatorn ändå en bra spelupplevelse som man kan hålla fast vid länge. När man ger sig ut på slagfältet flyter spelet på bra även om man måste ladda alla karaktärer runt omkring med stora AT-AT i bakgrunden.

battlefront2

Att det inte finns någon sammanhållande story tycker jag är det sämsta med Battlefront. Trots det har man ändå en chans att dra ut på tiden genom att genomföra uppdrag för att få fler krediter så att man kan uppgradera sin karaktär. Detta var ett bra sätt för en att verkligen gå in i spelet. Jag lade flera timmar på att försöka klara master missions utan att förlora och det tog väldigt lång tid innan jag fått ut allt jag kunde. Dock hade en kampanj varit att föredra då man hade haft en roligare start innan man gav sig in i multiplayer världen.

Avslutningsvis vill jag säga att Star Wars har gett mig flera roliga ögonblick och jag rekommenderar starkt att man kollar upp spelet. Som ett stort Star Wars fan kan jag verkligen rekommendera Star Wars Battlefront 3, trots avsaknaden av single player kampanj.

Köp Star Wars Battlefront till PC på CDON:

star_wars_battlefront-pc

Har du frågor kan du kontakta mig: http://steamcommunity.com/id/lukedarclander/