Recension: Gotham (2014)

gotham

Gotham har nyligen släppts på Netflix i Sverige och vi passar förstås på att ge er en recension.

Gotham har förstås med Batman att göra, men det är inte vare sig Bruce Wayne eller hans mörka alter ego Batman som står i centrum. Istället är det poliskommissarie James Gordon (Ben McKenzie) som har huvudrollen. Alla som kan sin Batman vet att Gordon blir polischef så småningom, och Gotham handlar om hans resa dit. Pilotavsnittet börjar förstås med mordet på Bruce Waynes föräldrar, och det är Gordon och hans kollega Harvey Bullock (Donal Logue) som ger sig på att lösa mordet. Vilket de inte klarar, även om det kan verka så till en början.

Därefter får vi följa Gordon genom ett Gotham där flera av skurkarna Batman en gång kommer att få möta är ungefär lika gamla som Bruce Wayne. Catwoman alias Selina Kyle (Camren Bicondova) är kanske ingen skurk per se, men hon går sin egen väg och är seriens bäste antihjälte. Pingvinen – Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor) – är den sliskigaste wannabe-skurken medan maffiabossarna Don Falcone (John Doman), Fish Mooney (Jada Pinkett Smith) och Sal Maroni (David Zayas) är precis så maffialika de ska vara.

gotham

I Gotham finns bara korruption, brott och egoism. Åtminstone på ytan. Bruce Wayne och Alfred Pennyworth (Sean Pertwee) står på den goda sidan av skalan tillsammans med James Gordon, men det är inte lätt att vara god i en ond värld. De dilemma som Batman så småningom möter i sin kamp mot ondskan finns överallt i Gotham. Hur kan man vara god när ingen annan är det och hur kan man nå resultat utan att falla ner i samma elände?

Varje avsnitt avslutas för sig, men ändå löper en tydlig röd tråd genom seriens första säsong. Den är välgjord, har bra skådespelare och är precis så mörk man vill att allt som har med Batman att göra ska vara. Klart sevärd, om man bortser från att vi trots allt vet utgången för flera av karaktärerna. Om nu inte regissören och producenten bestämmer sig för att överraska ordentligt.

Se Gotham på Netflix

1. Favoritkaraktär i Gotham? - Spel och Film
  2. Filmrecension: The Dark Knight (2008) - Spel och Film