Recension: The Florida Project (2017)

8.0/10

7.5/10

7.0/10

8.0/10

6.5/10

I skuggan av de magnifikt påkostade nöjesparkerna utspelas The Florida Project, en film om några barns tillvaro i en hopplöshet som bara överträffas av kontrasterna mellan de fattiga och de rika.

Om det är något som stämmer om USA så är det att det är kontrasternas land. Utanför de rena, välpolerade nöjesparkerna i Orlando finns en värld som ingen som besöker parkerna kan föreställa sig. Florida är polerat, med sina raka gator och välklippta gräsmattor. Men i The Florida Project får vi se en helt annan värld. 22-åriga Halley (Bria Vinaite) bor med sin sexåriga dotter Moonee (Brooklynn Prince) i ett område som har en hel del att önska. Motellet hon bor på heter Magic Castle, för att anspela på Disneys värld, men det är långtifrån glamoröst.

Moonee lever ett rätt sorglöst liv ändå, som barn ofta kan göra givet förutsättningarna. Det är svårt att veta om hon spelar eller bara improviserar utifrån givna förutsättningar, men allt känns väldigt äkta och det är omöjligt att inte leva sig in i hennes värld. En fantastiskt bra insats gör även Willem Dafoe i rollen som Bobby. Han sköter inte bara om hotellet utan lägger även en vakande hand över barnen. Som alltid med Dafoe är det trovärdigt in i fingerspetsarna och han lyfter filmen.

florida project

På minussidan finns den röda tråden. Även om jag fattar varför filmens handling tar den väg som den gör känner jag mig lite snuvad på slutet. Kanske är även det meningen med tanke på allt, och jag har läst regissörens förklaring, som jag gärna diskuterar i kommentarerna om någon skulle vilja – men här vill jag förstås inte avslöja mer än så.

Totalt sett en mycket sevärd film med några små missar, även filmtekniskt. Ett extra plus om man har varit på plats och kan känna igen sig i kontrasterna.

Fakta The Florida Project

Längd (min): 111