FIFA – Samma misstag, år in och år ut

FIFA är det mest etablerade sportspelet i tv-spelshistorien. Ett spel som många har växt upp med och antalet timmar som totalt spenderats med det skulle vara skrämmande höga för de flesta. Detta intresse har för många fortsatt även långt förbi tonåren. Det har på sätt och vis kanske blivit något av en tradition att köpa det varje höst. En tradition som nu inte är lika given för alla. Vilket har sina naturliga orsaker vid en närmare granskning.

FIFA har aldrig varit ett perfekt spel, men det är spel som för samman och engagerar en stor skala fotbollsintresserade killar och tjejer runt om i världen, år in och år ut. Det är fortsatt en svårslagen känsla att besegra vännen i en tight ”bäst av 5 matcher-serie”, organisera en tävling i kompisgänget, bygga ditt drömlag eller helt enkelt spela för att du tycker det är kul.

Ett spelläge som många uppskattar, men som FIFA aldrig gett någon fokus på är karriärsläget. Du får chansen att vara tränaren, köpa och sälja utefter hur du vill att klubben ska se ut. Ett läge som har haft en enorm potential, men som aldrig riktigt fått den ”boost” det behövt. En stor utmanare i samma kategori har under många år varit ”Football Manager”, som lockat en hängiven skara av fans.

Under FIFA 19 bekräftades det att Corey Andress har blivit FIFAs ”Community manager” och han berättade själv att han är ett stort fan av karriärläget. Detta samtidigt som ett stort antal profiler från sociala medier värvades till FIFAs grupp av ”Game changers” som skulle få vara med och påverka framtiden för spelet. Det började även lovande, då det till skillnad från FIFA 19, där endast ett Champions League-läge lades till, så kom det nu ett antal positiva förändringar.  De ändrade äntligen på ett antal saker som många hade klagat på i flera år.  Allt lät och såg bra ut, sen släpptes spelet.

Källa: Pexels

De som har följt händelseförloppet via sociala medier har kunnat lägga märke till ett flertal olika saker. De förändringar som har skett i karriärläget har inte förbättrat spelet, utan snarare gjort det sämre enligt många. En försämring som de flesta som trodde var möjlig. Ett exempel är den dynamiska spelarmoralen som i år har korrigerats. Denna moral har tidigare inte haft någon påverkan på spelet i sig. Denna spelarmoral ändras nu utefter om spelaren känner att den får tillräckligt med speltid etc, vilket kan vara svårt att ge alla i en större trupp. När en spelare nu får låg moral så går det inte längre att prata med spelaren/försöka övertyga den om att stanna etc, inte heller att låna ut, utan du får isåfall hoppas att denne lämnar. I värsta fall får du sparken för att ha misskött truppen, vilket inte var möjligt tidigare år.

Den största kritiken spelet har fått i år är att det känns ofärdigt. Att karriärläget inte prioriterats har varit uppenbart och den främsta orsaken till detta är simpel, Ultimate Team. När det gäller karriärläget är detta något som EA inte tjänar en krona på efter att spelet har släppts. I Ultimate Team finns möjligheten till ett flertal olika mikrotransaktioner möjliga, vilket är något som EA tjänar flera miljarder på varje år. 

För den som aldrig spelat Ultimate Team så kan förklaras kort och simpelt.
Du börjar med ett högst mediokert fotbollslag och får därefter möjligheten att bygga det från grunden utefter vilka spelare du antingen köper in eller får i pack. Dessa pack kan du köpa med hjälp av mynt (mynt ges efter varje spelad match, etc) eller med ”FIFA Points” som går att köpa i spelet.  

Det EA i slutändan bryr sig mest om är hur mycket de dragit in på spelet, vilket sett till Ultimate Teams popularitet är hiskeliga summor. En intressant skillnad i år för EAs del är att den främsta ”utmanaren” PES fått rättigheterna till att använda Serie A-klubben Juventus namn. Detta är första gången på 25 år som EA Sports inte har licensen till de regerande italienska mästarna. Du får istället söka efter ”Piemonte Calcio” om du vill hitta Cristiano Ronaldo och hans lagkamrater i FIFA 20. Enligt spelbolagen och den betting som finns och letar efter oddset på Juventus att vinna Serie A, ligger det på runt 1,4 i skrivande stund. Oddset på att EA bryr sig nämnvärt om den kritik som karriärläget har fått så länge Ultimate Team drar in de stora summorna är betydligt högre än så.

Det är oavsett ett tungt slag för FIFA att inte ha rättigheterna till den italienska storklubben. En faktor som länge talat emot PES under många har varit avsaknaden av rättigheterna till de riktiga lagnamnen. Det känns helt enkelt inte lika roligt för många att se lagnamn som ”Madrid Rosas RB vs Madrid Chamartin B” om de vill spela med Atletico Madrid vs Real Madrid. Frågan är om PES lyckas ta ytterligare skalper inför nästa spel och vad det isåfall kan innebära?


Källa: Pixabay

De förändringar som har skett under årens gång har varit få, sällan logiska och spelkänslan har på något sätt blivit allt sämre. Många har likt väl köpt spelet år in och år ut och bristerna i spelet har nästan blivit humoristiska i vissa fall. Det var omöjligt att spela en match härom året utan att antingen göra ett mål eller släppa in det tack vare en cykelspark, några år innan dess var det i princip omöjligt att försvara sig mot inlägg, året innan dess var det genomskärarna som var dödliga.

FIFA är och kommer aldrig vara ett perfekt spel. Troligen behöver FIFA att återgå mer till grunderna. Hålla det simpelt och lyssna på vad spelarna vill ha, försöka att lägga mer energi på enbart Ultimate Team. De är förmodligen nöjda så länge plånboken visar fortsatt fina gröna siffror, men frågan vad som ska behövas för att det ska vända? Ska vi hoppas på att få se ett ”Londonia Red” eller dylikt istället för Arsenal nästa säsong? En konkurrent som utmanar på allvar skulle göra gott.

Det kanske är dags att pröva Juventus på PES trots allt.

1 trackback/pingback

  1. FIFA – Samma misstag, år in och år ut - Filmfeed

Kommentarer är stängda.