Filmrecension: 10 Cloverfield Lane

Har du tänkt att bygga dig ett eget skyddsrum, bara utifall att, kan du få mängder av inspiration från 10 Cloverfield Lane. Spel och Film recenserar en klaustrofobisk film där alla domedagsprofeter får vatten på sina kvarnar.

När Michelle (Mary Elizabeth Winstead) vaknar upp efter en olycka befinner hon sig i ett skyddsrum, under marken. Hennes räddare, Howard (John Goodman), berättar för henne att världen har blivit obeboelig. Det enda som håller dem vid liv är bunkern, där Howard har bunkrat upp allt som behövs för att överleva i flera år. Det finns gott om så kallade preppers runt om i världen som förbereder sig på just det här och kanske just därför är filmen så intressant. Vad skulle egentligen hända om världen gick åt pipan?

Det står dock klart för Michelle att den gode Howard är inte så god egentligen. Även om han uppträder som den bästa av gentlemän har han gott om regler och han verkar inte direkt vara beredd på att införa någon demokrati nere i bunkern. Det visar sig snart att de är tre personer, då även Emmett (John Gallagher Jr) befinner sig under Howards skydd. Av honom får Michelle veta ett och annat, vilket gör att hon bestämmer sig för att hon måste fly för att få reda på sanningen.

John Goodman as Henry; Mary Elizabeth Winstead as Michelle; and John Gallagher Jr. in 10 CLOVERFIELD LANE; by Paramount

10 Cloverfield Lane är en underbart tänkvärd film och det är många tankar som får lov att luftas under filmens gång. Som att det kanske trots allt är en väldigt bra idé att förbereda sig för det värsta. Det kan trots allt hända. Att vara rädd för apokalypsen idag är inget unikt. Det finns gott om preppers och folk som fokuserar på att överleva i princip vad som helst. Är det bara paranoia, eller en sund överlevnadsstrategi?

Oavsett vilket är 10 Cloverfield Lane en mycket välgjord film. Låg budget, instängda miljöer och ett manus som egentligen inte är särskilt komplicerat. Ändå innehåller den här filmen allt och John Goodman gör sin bästa film på länge. Precis som Mary Elizabeth Winstead. Och John Gallagher Jr åker med, med en framträdande ärlighet som är svårfångad. Jag kan inte annat än att ge 10 Cloverfield Lane toppbetyg. Bland det bästa jag sett på länge.