Filmrecension: Det femte elementet (1997)

På nittiotalet kände jag mig mer svältfödd på bra science-fiction än någonsin, men med Det Femte Elementet blev det lite lättare. Vi ger dig en recension av Det Femte Elementet och undrar samtidigt om det inte var bättre förr.

Korben Dallas (Bruce Willis) kör taxi i det 23:e århundradet. Naturligtvis är det en taxi som flyger och redan från start står det klart att miljöerna är annorlunda, fascinerande och ger en känsla av att det här är framtiden. När Korben sedan plockar upp Leeloo (Milla Jovovich) börjar en kamp mot en fiende – Zorg (Gary Oldman) – som gör allt för att få tag i det femte elementet. Jordens undergång är samtidigt inte långt borta och det blir Korben tillsammans med Leeloo som måste rädda vår kära planet.

femte elementet gary oldman

Det Femte Elementet är en fantastiskt bra film, med fantastiska skådespelare och en känsla av att det är en väldigt annorlunda värld vi får se. Luc Besson står för både manus och regi, vilket vanligtvis brukar borga för en bra film – och Det Femte Elementet är inget undantag. En sak som Besson verkligen har lyckats med är Leeloos språk, vilket är väldigt annorlunda. På sätt och vis är det förvånande att Besson gör en film som den här. Leon och Nikita, två av hans tidigare framgångar, är inte ens i närheten av att vara science-fiction. Ändå är han en mästare på sci-fi.

Karaktärerna i filmen och skådespelarna bakom dem är både unika och gör väldigt bra tolkningar. Bäst av alla är Milla Jovovich, även om Bruce Willis och Gary Oldman inte ligger långt efter. Handlingen kan visserligen vara svår att hänga med i ibland, men det spelar egentligen ingen roll. Resan genom de imponerande miljöerna och karaktärernas ständiga, rätt humoristiska, kamp är nog för att ge filmen toppbetyg.

Köp Femte Elementet på CDON:

nordic fifth element