Recension: Darkest Hour (2017)

7.5/10

8.5/10

7.0/10

8.0/10

6.5/10

Andra världskriget upphör aldrig att vara ett ämne som skapar möjligheter till nya filmer. Darkest Hour handlar om Winston Churchill och hur han fick Storbritannien att resa sig mot Hitler.

Winston Churchill, som i Darkest Hour spelas mästerligt av Gary Oldman, var inte särskilt populär bland vare sig oppositionen eller sina medmänniskor. Hans sätt gjorde att han var långt ifrån enkel att tycka om och inte heller Kung George VI (Ben Mendelsohn) tyckte om honom. Ändå fick han uppdraget att ena Storbritannien och i Darkest Hour får vi följa Churchills kamp för att möta hotet från Hitler.

Att göra en film om så välkända händelser som andra världskriget är förstås inte särskilt lätt, men regissören Joe Wright genom manusförfattaren Anthony McCartens manus har lyckats hitta den mänskliga vinkeln på ett imponerande sätt. Churchills nya sekreterare, också mästerligt spelat av Lily James, står för ett oskyldigt betraktande av premiärministern och trots hans sätt att behandla sin omgivning stannar hon kvar.

darkest hour

Det stora kriget kan vi till en början bara ana, främst genom rapporter som når Churchill. Tysklands framgångsrika offensiver bygger upp hotet och man får snart en känsla av att Storbritannien inte var så stora som trodde. Vi vet hur det gick, men närvaron i Darkest Hour är mycket stark och det går utan tvekan att leva sig in i rädslan inför kriget. Ska man försöka hjälpa de andra länderna eller försöka sluta ett fredsavtal med Hitler? Hur diskussionerna går i den här filmen gör att vi kan förstå att det var inget lätt val, särskilt med tanke på att Tysklands krigsmaskin verkar fullständigt oövervinnlig.

På minussidan finns en hel del tjat. Det blir tidvis väldigt tjatigt och även om jag måste se klart, vill se karaktärernas utveckling, får jag ibland också hindra mig själv från att snabbspola genom allt högdraget brittiskt babblande.

Totalt sett ändå väldigt sevärt och ett mycket bra porträtt av en man som inte hade någon särskilt lätt uppgift samtidigt som han var allt annat än lätt att ha att göra med.

Fakta Darkest Hour

Ljud: Dolby Atmos