Filmrecension: Mission Impossible III (2006)

När Ethan Hunt drar sig tillbaka för att undervisa istället för att vara ute på fältet dröjer det förstås inte länge innan han dras in i agentlivet igen. Vi ger dig recensionen av den tredje Mission Impossible-filmen.

Ethan Hunt (Tom Cruise) har det inte lätt. I fem filmer har han släpats, misshandlats, bråkat, stökat, blivit kär, men trots allt elände är han fortfarande hel. I Mission Impossible III lever han till en början ett (nästan) vanligt familjeliv med sin älskade Julia (Michelle Monaghan). Han är den perfekte Romeo, bortsett från en liten detalj. Han är fortfarande en del av IMF och när IMF kallar så … tja, ni vet.

Skurken den här gången spelas av Philip Seymour Hoffman, som gestaltar den obehaglige vapenhandlaren Owen Davian. Hoffman, som sorgligt nog lämnade oss, gör en utmärkt skurk. Han är en bra motståndare, tillräckligt ond och svinaktig för att vi som tittare ska hata honom. Handlingen kretsar kring ett domedagsvapen, och dessutom är det lite mer personligt den här gången vad det gäller Ethan Hunt – som för övrigt faktiskt har ett av filmhistoriens coolaste namn. Hans relation till Julia, deras kärlek och hans vilja att skydda henne är ett centralt tema.

Det blir naturligtvis åka av och jag tycker att det är i MI:3 som jag för första gången känner att Mission Impossible har börjat ersätta James Bond. Daniel Craig gjorde sitt för att förstöra Bond, men det är bristen på känsla i de senare Bond-filmerna som gör att Mission Impossible blir riktigt bra. Mission Impossible III innehåller dessutom en av de häftigaste skyskrape-scener jag sett, vilket skulle komma att överträffas i MI: 4.

Inget för höjdrädda med andra ord. Eller åksjuka. Och ingenting för den som inte tål att se blod. Men, bortsett från det, en film för alla.

Se skyskrape-scenen här:

Köp Mission Impossible-boxen på CDON: