Folk köper The Last of Us efter lyckad TV-adaption

HBO:s TV-adaption av The Last of Us har redan blivit en stor succé, trots att det inte har kommit ut mer än två episoder. Folk som inte har spelat The Last of Us innan har nu blivit intresserade av att köpa spelet: i The Last of Us Part 1 på PlayStation 5 har ökat med 200% medan The Last of Us: Remastered på PlayStation 4 har ökat med mer än 300%.

Den ökade försäljningen har gjort att PlayStation 5-versionen är på nummer 20 av listan på mest köpta spel i Storbritannien medan Playstation 4-versionen är på plats 32. Förutom The Last of Us har även Mario + Rabbids Kingdom Battle och Battlefield 2042 varit de som gjort de mest dramatiska höjningar på listan.

Adaptioner och deras effekt på försäljning av källmaterialet

Adaptioner av böcker, TV-spel och serietidningar är något av det vanligaste att göra filmer och serier av, och nästan varje gång det kommer ut en ny adaption finns det alltid diskussioner om vilka versioner som är bättre. Detta gör också att källmaterialet som filmen eller serien är baserad på får ökade försäljarsiffror, vare sig filmen/serien är bra gjord eller inte. Förutom The Last of Us finns det flera moderna exempel:

  • De första böckerna i bokserien A Song of Ice and Fire kom ut redan på 1990-talet och vann t.o.m. priser, men det var inte förrän TV-serien kom ut 2011 som böckerna blev ett världsfenomen.
  • När TV-spelet Cyberpunk 2077 först kom ut var det många som var kritiska mot spelet eftersom det hade en hel del buggar som lätt förstörde spelkänslan, men efter att det kommit många uppdateringar och släppts en den högt prisade anime-serien Cyberpunk 2077: Edgerunners, som utspelar sig i samma universum, har försäljarsiffrorna gått upp rejält.
  • Rollspelsgruppen Critical Role fick tusentals nya följare på både Youtube och Twitch under väldigt kort tid efter att de släppte den första säsongen av The Legend of Vox Machina, en tecknad serie adapterad från deras första kampanj. De har precis släppt de första avsnitten på den andra säsongen och deras följare bara fortsätter att öka.

Med andra ord är det inte konstigt om försäljarsiffrorna av The Last of Us går upp över hela världen de kommande veckorna. Om du inte har den redan, passa på nu!

Om Jill Johansson 323 artiklar
Utbildad översättare (engelska/japanska) och passionerad författare (engelska/svenska).