Framtiden för VR

Ska det bli tredje gången gillt som gäller för VR-tekniken? Man testade den på 50-talet. Man testade den på 80-talet och under de senaste fem åren har man gjort allt för att tekniken ska stanna, vilket det nu verkar som att den kommer att göra. 

VR-spelen 

Spelindustrin är fortfarande den största marknaden för VR och det är främst med datorerna som tekniken används. Sony skapade visserligen ett Playstation VR som hade måttliga framgångar, men i och med kraften som krävs för att köra VR-programmen har den stationära speldatorn en fördel. Microsoft valde till och med att inte inkludera VR i sitt Xbox One. 

Det är till datorn man vänder sig om man vill ha den bästa VR-upplevelsen – även om den går att få i mobilen, men då genom mycket enklare utrustning. Långt ifrån alla spel har stöd för tekniken, men antalet har ökat och förstapersonspel som Rez Infinite, Chronos och Fallout 4 VR har haft stora framgångar. På nätet har spelen som har stöd för VR, antingen genom webb-VR eller mjukvaran som medföljer headset eller glasögon, fått en större marknad. Utvecklarna som ligger bakom av spelautomater på nätet var tidiga med att titta på hur man kunde använda sig av VR för att förbättra spelupplevelsen. Redan 2014 kom de första spelen men det var först under 2016 som de dök upp i flertal. Än så länge är det fortfarande de vanliga versionerna av spel som Age of Gods och Gladiator som dominerar, mycket tack vare att de är enkla att spela och kräver ingen extra utrustning. De kan även spelas i mobilen, oavsett operativsystem, vilket bidrar till att spelaren kan spela oavsett plats och tidpunkt. Däremot ökar efterfrågan på VR-versionerna, som kan ge två helt olika spelupplevelser. Dels kan spelaren kliva in på ett VR-casino och spela på spelen precis som på ett landcasino, eller så kliver spelaren i spelet och tar sig an de olika uppdragen för att snurra på rullarna. 

VR 2019

Tittar man på teknikåret 2019 finns det delade meningar om vad som väntar. Kommer det att komma en ny spelkrasch på grund av att teknik och vision inte hänger ihop eller kommer tekniken och idéerna faktiskt att smälta samman och leda till något bra?

Det finns ganska höga förhoppningar på VR. Detsamma gäller för både AR och MR (som står för mixed reality). Marknadsexperter i Europa och USA tror att teknikerna kommer att bli ännu mer mainstream, vilket i sin tur kommer att leda till att priserna på VR-utrustningen, som fortfarande är ganska höga, sjunker. Under året kommer det att komma en uppdaterad version av headsetet Oculus Rift och HTC kommer att lansera sitt Vive Cosmos. Enligt uppgifter kommer HTC-versionen enkelt kunna växla mellan den verkliga verkligheten och den virtuella. Headsetet kan även bli trådlöst, vilket bilder av det visar men som det ännu inte finns några uppgifter om. VR förväntas också börja användas inom fler områden än bara spel.

Det stora hindret för att VR ska slå igenom är användarna själva. Vi har väldigt höga förväntningar på den här ”nya” tekniken eftersom vi har sett den porträtteras i film. Men hur tekniken visas i film är inte alltid verklighet – i alla fall inte än. 

Om Magnus 1082 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.