Oddworld: Munch’s Oddysee – Spelrecension

En klassiker som nu också finns tillgänglig för Nintendo Switch

Oddworld Inhabitants, skaparna av Munch’s Oddysee, släppte sitt första spel i Oddworld-serien redan 1997. Detta var klassikern Oddworld: Abe’s Oddysee. I spelet styr spelaren Abe, en enkel städare, i hans försök att rädda sin art undan att bli uppätna.

Oddworld-spelen har sedan dess blivit riktiga kultklassiker och Abe’s Oddysee fick snart en efterföljare. Oddworld-serien har sedan dess utkommit i flera olika upplagor anpassade för flertalet olika spelkonsoller. Och nu har turen kommit till Nintendo Switch.

Oddworld: Munch’s Oddysee -Bakgrundshistoria

Precis som i tidigare spel utspelar sig Munch’s Oddysee på den härjade planeten Oddworld där utrotning av alla vilda djur går i rasande tempo. Här stöter vi på den havslevande Munch och hans släkte som hotas av total utfiskning.

Som en extra överraskning startar sedan spelaren som Abe efter att denne fått höra berättelsen om Munch via oraklet ”Det stora russinet” (The big Raisin). Vår historia börjar alltså från Abes synvinkel då denne försöker ta sig fram för att rädda Munch.

Samtidigt vaknar Munch till i ett labb ombord på ett rymdskepp ovanför planeten. Tack vare nya vänner, i form av lurviga Fuzzles, lyckas Munch fly från labbet och möter snart upp Abe. Mötet sker under skeppet i bästa Star Wars-stuk även om kollisionen mellan de båda är betydligt mer humoristisk. Här ifrån gör sedan Abe och Munch sällskap medan de försöker hitta tillbaka till Det stora russinet och säkerheten.

Kontroller

Kontrollerna i Munch’s Oddysee är något av en historia för sig. De känns omoderna och stela. Det är framförallt den fria kameran som utgör ett stort problem. Då den visserligen fungerar utmärkt men ibland kan vara bökig att rikta dit man vill ha den. Detta trots att jag använde min Pro-kontroll under min spelomgång.

Munch mycket långsamma hoppande kan också orsaka ett och annat nervöst sammanbrott innan man når fram så långt att man kan använda sig av en rullstol vilket förbättrar hastigheten och rörligheten radikalt. Detta problem gäller dock bara så länge Munch befinner sig på land, vilket också tillför en extra dimension till spelandet då man verkligen måste planera när, och var, man använder sig av respektive karaktär.

Intressanta funktioner

Spelet bjuder inte på särskilt många överraskningar förutom det oväntade mötet mellan de två karaktärerna. Detta möte sker redan efter de första nivåerna i spelet och innebär att spelaren får tillgång till en helt ny spelfunktion. Det blir nämligen möjligt att byta mellan de båda karaktärerna beroende på situationen. Det innebär också att spelaren verkligen behöver fundera över vilken karaktär som är bäst lämpad att ta sig an de olika utmaningarna.

Från att ha varit ett ganska rättframt spel ändrar sig spelet nu till att bli ett pusselspel med flera olika element som kräver att man växlar mellan de båda karaktärerna ett flertal gånger under en och samma bana.

Skulle någon av karaktärerna dessutom råka dö, vilket kommer hända oftare än du anar, går det att använda den andra karaktären för att återuppväcka dem. Spelet är med andra ord inte över förrän båda karaktärerna dött, vilket förstås underlättar.

Oddworld: Munch’s Oddysee – Sammanfattning

Oddworld: Munch’s Oddysee är en nylansering av ett gammalt spel, något som tyvärr också märks när det kommer till spelets grafik och kontroller. Det betyder dock inte att det inte är värt att plocka upp. Det är riktigt underhållande och den emellanåt mycket makabra humorn kommer garanterat locka fram åtminstone några skratt.

Om du är en äldre spelare, som var med under slutet av 90-talet, så kommer spelet garanterat ge dig en nostalgitripp utan dess like. Även om det förlorat lite av sin charm såhär över 20 år senare.

Om Diana Mossbring 16 artiklar
Till vardags frilansande copywriter och översättare. På fritiden spelfantast med förtjusning för både fysiska och digitala spel. Har genom åren samlat på mig en ganska imponerande samling och spelar gärna både AAA-titlar och indiespel från gamla, nya och okända spelutvecklare.