Recension: Aladdin (2019)

Om det är någon klassisk saga från östern jag verkligen gillar så är det samlingen Tusen och en natt, där Aladdin är en av många folksagor. I Disneys animerade version fick sagan nytt liv och nu är det ännu en gång dags. Aladdin är en spelfilmsversion av den klassiska animerade filmen och gillar du originalet är det bara att poppa popcorn och åka med.

Berättelsen är densamma. Lampan som kan uppfylla tre önskningar genom anden (brilliant spelad av Will Smith) står förstås i fokus. Aladdin (Mena Massoud) är den ende som kan komma in i grottan där lampan finns, och han vill givetvis gärna uppvakta den vackra prinsessan Jasmine (Naomi Scott).

När jag började titta på Aladdin var det lätt att börja göra jämförelser med den animerade versionen, särskilt vad det gäller anden och hur Robin Williams insats gjorde anden odödlig… Jag insåg snart att det blir fel och orättvist mot alla, den här versionen av Aladdin står på egna ben och Smith ska inte jämföras mot Williams – de är två helt olika skådisar och Smith ger anden nytt liv. Naturligtvis finns humorn med och de två versionerna ska ses som olika filmer, med samma berättelse i botten.

Kan man bara släppa jämförelsen blir nyversionen en fantastiskt bra upplevelse. Här finns väldigt mycket matinékänsla, sagor och legender, men över allt annat en väldigt bra dynamik mellan Aladdin och prinsessan Jasmine.

Skurken i dramat är Jafar (Marwan Kenzari) och han är precis så ond och skurkaktig som vi kan förvänta oss. Nu är det en familjefilm och det blir inte värre än att alla i familjen (utom möjligtvis de allra minsta) kan se filmen.

Det enda negativa är att datoranimationerna vacklar ibland, annars är det en perfekt saga att se med filmen – och glöm inte att njuta av musiken.

Betyg Aladdin: 4+

Fakta