Recension: Baywatch (2017)

5.5

2.5/10

6.0/10

7.0/10

5.0/10

7.0/10

Det är dags att vakta stränder i årets återkomst av en ikonisk TV-serie, men i filmformat. Baywatch handlar om precis samma sak som den gamla hederliga TV-serien handlade om, men med en aaaning parodi och en hel del humor.

Mitch Buchannon (Dwayne Johnson) leder en grupp livvakter vid Emerald Bay i Flordia. Han har god hjälp av bland annat CJ Parker (Kelly Rohrbach) och tillsammans försöker de rädda allt och alla som ställer till det för sig på och även bredvid stranden. Det är dessutom dags för årets stora antagningstävling, där ett antal sökande ska försöka få en av de åtråvärda platserna att få vara livvakt. Bland de som söker står kampen snart mellan Summer Quinn (Alexandra Daddario), Ronnie Greenbaum (Jon Bass) och kaxige Matt Brody (Zac Efron).

Samtidigt pågår det något skumt i närheten av stranden och alltmer droger börjar dyka upp. Baywatch-gänget får ett mysterium att lösa och känslan från TV-serien infinner sig ett tag. Fast allt är väldigt överdrivet, har en stark ständigt närvarande parodi över allt från Dwayne Johnsons inzoomade, glänsande muskler till Matt Brodys kaxighet, väl blandat med hur präktiga alla är. Det blir lite väl glättigt ibland, men överraskande nog är Baywatch en lättsam film som trots allt går väldigt mycket lättare att se än vad jag kunde föreställa mig.

baywatch

Handlingen är katastrofal, jag skrattar mig inte ur TV-soffan, men en del skratt blir det och Dwayne Johnson bär upp filmen tillsammans med både Kelly Rohrbach och Jon Bass tolkning av nörden Ronnie. Det finns en del nyttig moral i filmen, och där har filmen en hel del gemensamt med den gamla TV-serien. Dessutom dyker en och annan stjärna från förr upp.

Fakta Baywatch

Ljud: Dolby Digital 5.1, Dolby Atmos
Bild: HD 1080p