Recension: Den blomstertid nu kommer (2018)

5

5.0/10

1.0/10

8.0/10

5.0/10

6.0/10

Den blomstertid nu kommer brukar vara en titel som förknippas med sång, sommar och glada barn. Nu har Sverige fått en ny betydelse i form av katastroffilmen med samma namn som den gamla psalmen. Katastroffilm eller katastrofal film är dock frågan.

Jag gillar att det är en relativt lång uppbyggnad innan katastrofen dyker upp. Karaktärerna får en chans att etablera sig och det är själva grundreceptet på en bra katastroffilm. Vem skulle annars bry sig när allt går åt pipan om man inte fått en chans att lära känna karaktärerna?

I Den blomstertid nu kommer får vi följa Alex (Christoffer Nordenrot), som växer upp med en minst sagt dominant pappa som dessutom har gott om konspirationsteorier på skallen. Alex är inte som andra, han är minst sagt annorlunda och till min förvåning verkar hans stora kärlek Anna (Lisa Henni) tycka att det finns något hos honom som man kan tycka om. Det tycker inte jag och jag undrar om någon i biopubliken ser något tilltalande hos Alex. Det är snarare så att man blir förbannad på hans sätt att vara, inte minst när saker och ting börjar hända. Någon som bara står och glor utan någon som helst reaktion när fruktansvärda saker sker… tja, visst kanske det på något sätt ska föreställa att Alex är gravt introvert, men noll känslouttryck… Oavsett vad anledningen är så spelar det ingen roll, jag känner inget annat än aversion mot den här karaktären.

Förvåning, mer känslor blir det inte från den här liraren.

På det hela taget är det rätt kasst spelat av de flesta. Reaktionerna står inte i relation till vad som sker, med undantag för Alex pappa Björn (Jesper Barkselius) och möjligtvis även Konny (Magnus Sundberg). Barkselius har en relativt lätt roll att spela, och han gör det så bra det går.

Jag gillar dock storyn, det är ingen tvekan om att det här är en perfekt reklamfilm för det svenska försvaret och för alla preppers. Det är helt självklart att Sverige behöver förstärka sitt försvar och det skadar aldrig för gemene man att försöka vara mer förberedd. Tyvärr drar de fullständigt värdelösa karaktärerna ihop med skådespelandet ner hela filmen, vilket är synd – för det här är i grund och botten en riktigt bra katastroffilm. Effekterna, av mer eller mindre kända Crazy Pictures, är mer beröm godkända. Det finns några kassa effekter också, men de flesta är rätt bra och det går lätt att leva sig in i eländet.

Synd bara att de inte hade en manusförfattare och regissör som förstod vikten av att karaktärerna måste reagera i relation till vad som händer och sker.

Fakta Den blomstertid nu kommer

Recenserad på: Bio