Recension: Erased (2013)

7.0/10

6.5/10

6.5/10

• Underhållande
  • Bra tempo

• Lite blek ibland

Erased handlar precis om vad titeln antyder. Raderad. Borta. Den före detta CIA-agenten Ben Logan upptäcker en dag att hans identitet, hans arbete och hans bankkonto har försvunnit. Tillsammans med sin dotter försöker han överleva en okänd fiende och samtidigt ta reda på vad som händer. Enkel action och om du läser vidare får du veta vad vi tycker om Erased.

Jag har länge haft en förkärlek för filmer som är enkla att förstå och att åka med på, även om jag också kan uppskatta lite tyngre, mer djupsinniga filmer. Men en film där jag kan koppla av helt, bli underhållen en stund och sedan känna att det där var ju häftigt, är något jag uppskattar. Så är det med Erased, det är ett enkelt koncept med bra skådespelare och tillräckligt spännande för att jag ska vilja se klart.

Erased
Bildkälla: Nordisk Film

Ben Logan spelas av Aaron Eckhart, en skådespelare jag tycker är grymt bra på att spela hårding. I Dark Knight gjorde han ett bra jobb, men jag tycker faktiskt att han var ännu bättre i den B-filmsaspirerande World Invasion: Battle of Los Angeles. Hans dotter Amy (Liana Liberato) gör också en bra insats, precis som CIA-agenten Anna Brandt (Olga Kurylenko). Det blir som sagt aldrig särskilt djuplodande, bara enkel rättfram action och en hel del överraskningar i handlingen.

Erased
Aaron Eckhart har all anledning att se fundersam ut när hans identitet har raderats.
Bildkälla: Nordisk Film

Miljöerna i Erased gillar jag också. Till större delen utspelas allt i Belgien, framför allt i Antwerpen och Bryssel, två städer alla EU-medborgare borde lägga till listan över städer att besöka. Spänningen hålls uppe hyfsat bra, men nackdelen är att Erased inte riktigt lyckas få mig engagerad hela vägen. Skurkarna är förvisso onda, men det är långtifrån att jag känner den avsky för dem som jag gjorde i Taken. Erased är lite Taken-light, samma sorts höga tempo och en actionhjälte som påminner till stor del om Liam Neeson, men inte blir riktigt lika hård. Eckhart hade kunnat bli lite hårdare och göra skäl för sin stenhaka.

Erased
Det gäller att gömma sig i folkmassorna. Bildkälla: Nordisk Film

Trots det, en bra film som höjer sig lite över medel, och fungerar klockrent för ren avkoppling.