Recension Europa Report

Musiken

7.0/10

• Trovärdigheten
  • Närvaron

• Lite träiga repliker ibland

Europa Report tar oss till Jupiter ombord på rymdfarkosten Europa One. Spel och Film tar dig med på resan.

De som känner mig vet hur mycket jag gillar science-fiction. Jag har alltid gillat att stirra upp mot en stjärnklar himmel och fundera över hur många som stirrar tillbaka. Med tanke på att Vintergatan har 100 miljarder stjärnor och det – åtminstone om man ska lita på resultaten från Kepler-teleskopets observationer – verkar finnas planeter runt i princip varenda stjärna så vore det rätt otroligt om det inte fanns liv på andra planeter.

Science-fiction utgår från det som inte går att göra vad det gäller vetenskapliga rön idag, men som kan vara fullt möjligt i morgon. Som när det i Star Trek på sextiotalet dyker upp personliga kommunikationsapparater som gör att vem som helst kan prata med vem som helst – genom trådlös överföring.

Europa Report är dock inte riktigt science-fiction. Det är mer science än fiction, då det mesta i filmen följer dagens vetenskap, även om den konstgjorda gravitationen ombord på rymdskeppet kanske fungerar lite väl bra.

Hur som helst, filmen handlar om en expedition till en av Jupiters månar – månen Europa. Europa täcks av is och teorin både här i verkligheten och i filmen är att det finns ett flytande hav under isen som kan husera liv. Besättningen ska landa på månen, borra hål i isen och ta sig en titt. Det är ett allt annat än enkelt uppdrag och naturligtvis finns det mängder av risker. Inte minst det faktum att resan tar flera år är givetvis en risk. Det går inte att stanna och fylla på syre om man nu skulle råka göra hål på en syretank eller något liknande.

Europa Report

Bara det faktum att det tar hela tjugo månader att resa till Europa är trovärdigt. Ingen warp-hastighet här, här bränner man fram med hederlig raketdrift och hoppas på att ingen blir galen av tristess på vägen.

Hela filmen filmas utifrån det gamla hederliga Blair Witch Project-konceptet. En film från aktiviteterna ombord har hittats och nu får vi se vad som hände när filmen spelas upp. Känslan av äkthet finns där från start och vi har en hög skådespelare som är relativt okända, även om Sharlto Copley och Mikael Nyqvist har ett par viktiga roller.

Trots att jag egentligen inte gillar filmer som filmas utan en ”oberoende” filmare så står jag ut med det i Europa Report. Det finns hela tiden en stark närvaro i allt som sker och det sker framför allt utan några större skakningar – som i Blair Witch, Paranormal Activity eller Cloverfield. Istället får vi följa med på rymdfärden mot Jupiter, se den röda planeten växa – från en liten vit prick till att snart ta upp hela bilden. Det i sig är en fantastisk upplevelse som gör det värt att se filmen, oavsett vad man tycker om handlingen.

Handlingen fungerar dock, även om den är fylld av en hel del klichéer. Filmen är ett rymdäventyr, trovärdigt på många sätt, och med en entusiastisk berättarglädje som vi sällan får se nu för tiden. Jag kan bara rekommendera alla som gillar filmer med rymdtema att se den här. Ni som beundrar Mikael Nyqvist kommer heller inte att bli besvikna, han gör alltid en bra insats.

Köp filmen på Discshop – Europa Report:

1. 100 filmer du måste se - Spel och Film
  2. Julklappstips - film - Spel och Film