Recension: The Goonies – Dödskallegänget (1985)

9.4

9.5/10

9.0/10

10.0/10

9.5/10

9.0/10

Nu tänkte jag ta tillfället i akt att recensera en av mina absoluta favoriter. Jag tror jag har sett denna filmen ett 100-tal gånger, och jag kan fortfarande sätta igång den vilken dag som helst och vara trollbunden till den. The Goonies är en film alla där ute måste se.goonies

The Goonies handlar om ett gäng ungdomar (egentligen barn) som bor i staden Astoria. De har ett litet kompisgäng som kallar sig just The Goonies. Första delen av filmen presenterar skurkarna familjen Fratelli som hjälper den ena sonen i familjen att rymma från fängelset. Under biljakten mellan polis och Fratelli’s får man även bli presenterad lite hastigt för seriens huvudpersoner. Chunk, Mouth, Data, Steff och Andy. Därefter presenterad man för filmens absoluta huvudperson Mikey (Sean Astin) och hans bror Brand. Man får reda på att de måste flytta från staden för att det ska byggas om till en ny country-klubb. Hemma hos Mikey går gänget upp på vinden för att kolla på kvarlämningar från en utställning på stadens museum som handlade om pirater. De hittar en skattkarta från piraten One-Eyed Willy (ja, den som kom på namnet kanske hade ett lite halvsnuskigt sinne…) Kompisarna börjar planera att försöka hitta skatten. Här börjar äventyret! Kommer de hitta skatten, vilka faror väntar i sökandet? Vad hände egentligen med familjen Fratelli? Ja, se filmen och se efter själv.

Utlåtande

Jag älskar denna filmen. Den har i mina ögon allt en film behöver. Humor, spänning, action och en liten försiktig skräckkänsla ibland. Den kan verkligen uppskattas av hela familjen och inte bara barnen i familjen. Den är så pass välgjord att den i mina ögon aldrig går ur tiden. Det märks tydligt att herr Spielberg har haft ett eller flera fingrar med i spelet. Allvarligt talat, ni som har sett den. Hur många av er får inte ett leende på läpparna när ni hör ”Hey you guys!” Barnens skådespeleri är faktiskt väldigt bra och för att inte tala om John Matuszak’s instans som den speciella Sloth!

1. Recension: Cabin Fever Patient Zero (2014) - Spel och Film
  2. Recension: Cabin Fever Patient Zero (2014) – Carling Creations