Recension: Cabin Fever Patient Zero (2014)

5.5/10

6.0/10

• Miljön

• För mycket gore
  • Inget nytt

Det är dags för lappsjuka igen. Den tredje filmen i serien Cabin Fever heter Patient Zero och utspelas före de två andra. Vi har tittat och tja, lappsjuka är det ju lätt att få …

Den första filmen i serien var en klassisk skräckis; ungdomar som hamnar i en avlägsen stuga och sedan drabbas de av ett underligt virus som, tja, gör att de åker på lappsjuka – eller som det kallas på engelska; Cabin Fever. Enda problemet är att lappsjukan i filmen är av det lite mer aggressiva slaget, orsakad av ett virus.

I Cabin Fever: Patient Zero får vi se varifrån viruset kom. Patient Noll är ett begrepp som används inom epidemologin för att beskriva den första patienten som smittats inom ett område. I Cabin Fever: Patient Zero spelar Sean Astin (från Sagan om Ringen-filmerna) en gentleman vid namn Porter. Porter är patient noll och rollen som den hårt drabbade Porter gör Sean Astin riktigt bra. Han dyker upp redan i början, där vi får följa forskarna som försöker skapa ett botemedel genom att ta en titt på varför Porter inte har smittats av viruset.

Samtidigt är ett gäng barndomsvänner på väg ut med en yacht för att fira Dobs (Ryan Donowho) svensexa. Det är i tropikerna och vännerna inser inte att ön de är på väg till innehåller virussmittan. Här ser vi en klassisk uppsättning kanonmat, eller jag menar unga människor som bara genom sin uppenbarelse kommer att råka illa ut. Den korkade, den snygga, den smarte och så vidare. Allt i en salig blandning av kaxighet och ungdomlig okunnighet.

Jag kan inte låta bli att se paralleller till spelet Dead Island, inte minst med tanke på att filmen spelats in i Dominikanska Republiken. Här finns samma känsla av klibbig smitta blandat med galningar som inte verkar vilja något annat än att … tja, ni får se. Den här filmen bygger mycket på att man inte vet, så mer än så här ska jag inte avslöja.

Vad jag däremot kan säga är att det är en film med en rätt skön stämning från början. Vår vän hobbiten, jag menar patient noll, lyfter hela filmen och det är av många anledningar. Det är inte en unik skräckis på något sätt, men den ger en stunds helt okej underhållning. Lite minus för att det är lite för mycket gore ibland, men om man inte är äckelmagad och kan se förbi alla sorters vinklar av den mänskliga anatomin så går det rätt bra att ta sig igenom Cabin Fever Patient Zero.

1. 7 tecken på att du befinner dig i en skräckfilm - Spel och Film
  2. 7 tecken på att du befinner dig i en skräckfilm » Carling Creations