Recension: Dead Island (PC)

9.5/10

• Känslan av kamp för överlevnad
  • Miljön
  • Berättelsen
  • Co-op

• Inte bara traditionella zombies

Varför allt som har med zombies måste heta någonting med ”dead” är kanske inte så konstigt, men med den senaste tidens zombieinflation tycker vi nog att det borde finnas lite mer variation i titlarna. Dead Island är ingen ny titel – spelet släpptes redan 2011 – men det var först nu dödens ö kom i vår väg. Men, trots detta, är det helt klart ett väldigt spelbart spel. Här berättar vi varför.

Av någon anledning har jag alltid varit väldigt fascinerad av zombies. Det finns någonting väldigt skrämmande i att de döda återvänder för att äta upp oss som fortfarande lever.

Å andra sidan är det ju ett problem som skulle lösa sig självt.

Dead Island handlar om zombies, men på ett nytt sätt. Där samtida spel fokuserade på att skjuta ihjäl så många som möjligt med vapen som skulle vara så kraftfulla som möjligt, handlar Dead Island istället om att undvika konfrontation om det går. Du är nämligen rätt så rökt om de vandrade döda får tag i dig – åtminstone i början. Allt du har att försvara dig med är paddlar, plank och knivar. Vilket gör att du lätt blir en munsbit för första bästa zombie.

Du har förvisso en chans att klara dig mot en eller två zombies, särskilt när du lärt dig hur du ska banka på monstren på bästa sätt. Men blir det fler än så är du snart zombiekäk. Faktum är ändå att redan från start måste du kämpa för att överleva och med det som utgångspunkt är det här är ett av de zombiespel som faktiskt lyckas förmedla en känsla av total katastrof.

Ett perfekt paradis

Berättelsen börjar på en ö som inte finns i verkligheten – Banoi – och som till en första anblick verkar vara ett perfekt paradis att semestra på. Du väljer en av fyra karaktärer och sedan kan du ranta runt på ön utan några större begränsningar. Det är en öppen värld och om du vill kan du ägna dig åt enbart utforskning, eller utföra diverse uppdrag som tar dig vidare i huvudberättelsen.

Hela tiden handlar det om att samla stålar, som du kan köpa uppgraderingar för eller nya vapen. Du får också erfarenhetspoäng av att slakta zombies, vilket gör att du så småningom går upp i nivå. Lite rollspelskänsla, vilket förstärks av att du spelar olika karaktärer.

Vad jag verkligen gillar med spelet är den fantastiska känsla som infinner sig direkt från start. Här är det tempo och överlevnad, blandat med känslan av att befinna sig på en semesterö som var hur perfekt som helst men som förvandlats till ett apokalyptiskt kaos. Du kan nästan känna hettan från solen, sanden mellan tårna och längtan efter en drink under ett parasoll, samtidigt som du hela tiden ser dig omkring eller lyssnar efter zombiernas grymtande.

Olika typer av odöda

Något som jag dock haft svårt för länge, sedan jag såg första Resident Evil-filmen, är alla olika typer av zombies. Det är som om både film- och spelskapare måste slänga in lite super-zombies för spänningens skull. Som om det inte vore illa nog med vanliga zombies. Jag gillar inte syraspottande zombies, precis som att jag inte gillar zombies som exploderar. Allt jag vill ha är de gamla vanliga, hederliga odöda som grymtar och vandrar fram i maklig takt. Det är faktiskt tillräckligt skrämmande, särskilt om de dyker upp där du minst anar det.

Visserligen kan jag köpa zombies som springer, även om det känns som att det går mot sakens natur. 28 dagar senare började, såvitt jag vet, med horderna och det konceptet har plockats upp i både film- och spelvärlden. Det kan fungera, men jag är fortfarande emot det.

I Dead Island är de flesta zombies långsamma till en början, men det finns flera sorter och många börjar springa mot dig när de upptäckt dig. Andra tappar intresset efter ett tag om du lyckas fly och några verkar, tja, bakom flötet. Att det dyker upp flera sorters zombies är egentligen det enda jag verkligen har emot spelet – annars tycker jag att det är en grymt bra upplevelse. Grafiken är kanske lite kantig ibland, men det tänker man inte på – allt vi vill är att överleva.

Det finns också möjlighet till att samarbeta med dina vänner, lokalt eller över internet. Det är dock ingenting jag har testat inför den här recensionen.

Helt klart är det i alla fall att Dead Island är värt att spela, även efter några år.

Köp Dead Island på CDON.