Recension: Green Book (2018)

green book

Om en vit man är chaufför idag åt en mörkhyad man är det ingen som ens funderar över det, men så var det inte på sextiotalet i USA. Särskilt inte i södern, där afroamerikanska män och kvinnor behövde ha en särskild guidebok – The Green Book – som talade om vart de kunde färdas säkert.

Green Book är baserad på en sann historia, där Frank ”Tony Lip” Vallelonga (som spelas av Viggo Mortensen i filmen) fick anställning som chaufför åt den berömde pianisten Don Shirley (spelas av Mahershala Ali). I det amerikanska samhället på sextiotalet var det ingalunda oproblematiskt, och särskilt inte som Shirley vill åka på turné genom stora delar av USA, inklusive södern.

Det är då de får användning av The Green Book, guiden som hjälper dem hitta säkra ställen för Shirley. Naturligtvis helt vansinnigt att en sådan bok ska behövas, och även om sextiotalet inte känns så långt borta var det en radikalt annorlunda tid vad det gäller rasism.

De två männen är väldigt olika. Tony Lip är osofistikerad, svär och beter sig som en tölp mer ofta än sällan. Han har inte långt till att börja slåss, vilket förstås kan vara en fördel när man ger sig in i riskfyllda områden. Shirley å andra sidan är sofistikerad och noga med både hur han talar och hur han beter sig. Till en början blir det förstås konflikter, men Green Book handlar mycket om hur de två männen från så olika bakgrunder kan bli vänner.

På samma sätt som filmen En oväntad vänskap fick folk att få upp ögonen för den inbyggda rasism som finns i våra samhällen kunde Green Book väcka tankar om hur det var i USA och hur det fortfarande i mångt och mycket är.

Samtidigt är filmen en varm, humoristisk berättelse som lika ofta lockar fram leenden som den får mig att må illa över människans förmåga att vara korkad.

Det är en sevärd film, inte bara för att Viggo Mortensen och
Mahershala Ali gör fantastiskt bra rolltolkningar, utan också för fokus på samhällsproblem som är lika aktuella idag. Dessutom är den väldigt snyggt filmad, och jag har återuppväckt min längtan efter att återigen göra en roadtrip i USA. Ibland är den lite för förutsägbar och ibland är den långrandig (20-30 minuters klippning hade inte skadat) men trots det en av 2018 års bästa filmer.

Betyg Green Book:

4/5

Köp filmen på CDON