Recension: Horizon Line (2020)

horizon line

Ett par hoppar på ett litet flygplan för att få lift till ett bröllop. Det hade nog varit en bra idé, om det inte är så att piloten dör när de kommit en bit på väg…

Premissen för den här filmen är helt okej. Lite småmysigt liv på en ö, lite romantik, lite kärlekstrassel och sedan en helt oväntad situation. Det är lite långtråkigt att följa relationsproblemen mellan Sara (Allison Williams) och Jackson (Alexander Dreymon), kanske inte minst för att det är väldigt lite som engagerar med deras karaktärer – och skådespelet är väl inte det bästa jag sett.

Trots det är det helt okej och när vi väl ska upp i flygplanet med piloten Freddy Wyman (spelad av episke Keith David) har jag glömt allt vad kärlekstrassel heter. Nu ska det bli åka av.

Keith David har alltid varit en favoritskådis, och han levererar även här. Ända sedan jag såg honom i Sopåkarna där han spelade en traumatiserad Vietnam-veteran har jag tyckt att han nästan alltid hittar rätt roll. Burdus med ett gott hjärta. Så är det här också, men han har inte särskilt mycket scentid. Som Freddy Wyman tar Keith David med sig Sara och Jackson på väg mot bröllopet som de riskerar att missa. Det dröjer dock inte länge innan han får en hjärtattack och dör, mitt under flygningen.

horizon line

Nu är det upp till Sara och Jackson att klara sig, och det börjar bra. Vi förstår att vi snart kan möta både stormar och andra problem, men det blir aldrig spännande.

Mest av allt för att både Sara och Jackson reagerar så märkligt både på att Wyman dör och på alla utmaningar. De kunde lika gärna ha suttit och fikat utan att något hände, men här är det minst sagt panik. Visst hjälper det ingen att få panik, men lite reaktioner kan man väl ändå vänta sig?

Visst är Horizon Line en OK film att se när man inte har något annat att göra, men det är mer för miljöerna och för den lilla tid som Keith David får. Resten är mest en transportsträcka som engagerar rätt lite.

Betyg: 2

Fakta Horizon Line

Regissör: Mikael Marcimain