Recension: INSIDE (Nintendo Switch)

• Alla detaljer är otroligt bra gjorda
  • Sjukaste slutet jag upplevt
  • Fungerar riktigt bra till Switch
  • Tar ungefär 3-4h att klara

• Priset kan diskuteras
  • Grafiken tonas ner en aning pga Nintendos konsol

Här har vi ännu ett spel från danska företaget Playdead som skapade suveräna LIMBO. Spelet släpptes första gången för två år sedan och gör nu sin ankomst till Nintendos senaste konsol. Kan dem leverera INSIDE lika bra som dem gjorde med LIMBO?

Story

Inledningen börjar simpelt. Du är en pojke som verkar vara på rymmen från någon eller något. Du springer genom skogen samtidigt som du gömmer dig för människor som är på jakt efter dig. Spelet är straightforward och du får endast följa en väg med hinder och pussel som du måste lösa för att man ska kunna ta sig vidare. Med tanke på att INSIDE inte har någon form av dialog och använder endast spelkänslan som story så känns det ändå att man får en slags koppling med den här pojken och kan lista ut vad det är han strävar efter i spelet. Det är en unik känsla och upplevelse som liknar LIMBO på flera sätt, men just här får Playdead till det ordentligt bra och det känns verkligen som att man får en slags kontakt med pojken du styr.

En bit in i berättelsen börjar man märka av att människorna som du rymde ifrån experimenterar på andra människor som dem sedan kan styra självmant, som robotar t.ex. När du väl träffar på dessa människor så verkar dem vara helt hjärndöda och lyder endast genom apparater som även pojken kan utnyttja under spelets gång för att få hjälp utav dem att kunna ta sig vidare i spelet (t.ex öppna tyngre dörrar eller lyfta och bära dig vid din färd).

Kontroll, grafik & ljud

Kontrollmässigt känns det nästintill identiskt som LIMBO. Du styr karaktären i en 2.5D-värld och använder föremål som lådor, apparater, maskiner och givetvis människorna för att ta dig vidare i storyn. Här har Playdead gått från detalj till detalj med pojken och omgivningens rörelser att likna så verkligt så möjligt, och det är just här spelet skiner som allra mest. Det fanns många gånger under spelet jag helt enkelt var tvungen att stanna upp och kolla in bakgrunden, nyanser och alla detaljer som dem har lagt in här. Ett annat exempel på hur otroligt bra och detaljerat de faktiskt har gjort är när fienden kommer efter dig så kickar adrenalinet i dig som spelare igång som bara den och känslan när du tar dig undan dem på första försöket är så himla tillfredställande. Det är utan tvekan något av det fräckaste jag sett och fått uppleva om i ett spel.

Grafikmässigt skiner det även här och spelet flyter på otroligt bra oavsett om du spelar via tv’n eller i handen. Om du dock jämför med PC eller PS4 så är det tyvärr en aning nedgradering. Men det är inget man stör sig på om man då inte är en grafiknörd i sig. Med tanke på innan hur detaljerat det verkligen är i INSIDE så tycker jag personligen inte att det är något att noja sig över.

INSIDE fokuserar på ljudet som händer i din omgivning. Bakgrundsmusik finns inte riktigt här. Vilket också är identiskt som föregångaren LIMBO använde av sig. Det kan komma en liten trudelutt när du tagit dig förbi en sekvens i spelet men mer än så är det inte. Playdead vill att du istället fokuserar på det som händer runtomkring dig och få leva dig in i pojkens värld vilket dem enligt mig får till det klockrent.

Övrigt

Här flyter spelet som tidigare väldigt bra. Jag var endast med om en bugg i spelet då jag inte kunde styra karaktären efter att jag valde att spela från tv’n till i handen. Men jag spekulerade över om det inte var Nintendos fel när det gäller den här situationen. Det var bara att starta om konsolen (ej spelet, för samma sak återupprepade sig) och allt fungerade som vanligt igen. Det kan dock vara värt för Playdead att kolla upp om problemet ligger på deras sida, men det blir inte direkt några minuspoäng här.

Nu kommer då den ständiga frågan som många har ställt tidigare till när spelet släpptes till tidigare format. Är priset faktiskt värt den här unika upplevelsen? Spelet kostar 200kr på Nintendo E-shop och jag måste faktiskt säga, ja. Det är värt dem två hundralapparna eftersom du får tre till fyra timmars upplevelse som du aldrig riktigt har eller förmodligen kommer att få igen. Samtidigt förstår jag att man inte vill betala den summan för ett indie-spel. Men skulle du någon gång vilja testa på det och hitta det för ett rabatterat pris, KÖP DET. Jag tror inte dem flesta skulle ångra sig när man väl spelar genom det. Jag måste ändå säga att slutet av spelet är något av det sjuktaste jag faktiskt har upplevt och kunde knappt sova den natten efter att jag hade klarat det.

Omdöme

Trots brist på dialog så förstod man ändå vad spelet var ute efter. Det här är utan tvekan något av det bästa jag har spelat iår. Frågan är om det inte är ett av utav det bästa jag upplevt någonsin tidigare. Priset kan dock diskuteras men samtidigt känner jag att man kan bidra med de pengarna till företaget så att de fortsätter att släppa fler av sina spel. Tack för upplevelsen Playdead och jag ser fram emot vad ni har att visa i framtiden!

Att danskar kunde leverera så bra trodde jag då aldrig…

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.