Recension: Insidious The Last Key (2018)

7.4

7.5/10

7.5/10

7.0/10

8.0/10

7.0/10

Insidious The Last Key är den fjärde filmen i den populära serien. Återigen är det dags att jaga demoner och tja, det är bara att dra ner gardinerna och låsa in sig. Helst med en hagelbössa i knäet, om det nu skulle hjälpa…

Demonjägaren Elise Rainier (Lin Shaye) har mardrömmar om sin barndom och det är kanske inte så konstigt. Hennes pappa arbetade på fängelset där fångar avrättades och hon kunde se de avrättades spöken. En dag får hon ett samtal från en man vid namn Ted Garza (Kirk Acevedo), som bor i hennes barndomshem. Han har problem med underligheterna som pågår i huset och det är klart att Elise ska hjälpa till. Givetvis tillsammans med Specs (Leigh Whannell) och Tucker (Angus Sampson).

Handlingen är förvånansvärt genomtänkt och djuplodande, särskilt som det är fjärde filmen och att vi får veta mer om Elises barndom är ett utmärkt sätt att ytterligare utveckla hennes karaktär. Det är förstås extra kul med att huvudpersonen är en äldre kvinna vars vilja att alltid hjälpa andra och Lin Shaye spelar fantastiskt bra. Inte så konstigt kanske, hon har lång erfarenhet av skräckfilmer och om du ser om A Nightmare on Elm Street kan du alltid se om du hittar Lin i en av hennes tidiga skräckfilmsroller.

Insidious The Last Key

Nu är jag visserligen barnsligt förtjust i Insidious-serien och kanske påverkar det betyget uppåt, men jag måste ändå säga att Insidious The Last Key överraskar. Det är skräckblandad förtjusning och en hel del rysliga företeelser som Elise och hennes kollegor får möta i jakten på den sista nyckeln. Eller kanske mer jakten på det förflutna. Men det fungerar och även om det är en prequel och vi vet att Elise överlever så finns det fler personer att (ta död på) skrämma…

Fakta Insidious The Last Key

Bild: HD 1080p
Längd (min): 103