Recension: Maria Magdalena (2018)

4.5/10

7.0/10

5.0/10

6.0/10

6.0/10

Vem var Maria Magdalena och hur var hennes relation till Jesus? Det försöker filmen Maria Magdalena besvara.

På sätt och vis kanske Maria Magdalena (som spelas av Rooney Mara i filmen) är den näst mest kände personen i världen, efter Jesus (i filmen spelad av Joaquin Phoenix). Båda två verkar ha varit personer som har existerat. Den religiösa sidan av dessa båda individer tänker jag inte ge mig in på, med förbehållet att jag inte tror på vad någon av de stora religionerna vill hävda. Alla hävdar de att de har rätt och tja… ingen av dem har något att säga som går att bevisa empiriskt och därmed är diskussionen över för min del.

Men filmen är ändå rätt intressant. Maria Magdalena har rätt förutsättningar, att beskriva en historiskt viktig person ur en kvinnas perspektiv är helt rätt och särskilt som Maria Magdalena som person har fått mer bandbredd och gjorts betydligt mer rättvisa på senare år. Kanske berodde det på Dan Brown, kanske på något annat.

Tyvärr är det lite för mycket religion och lite för lite fokus på intressanta karaktärer. Mara och Phoenix gör bra tolkningar och även om det är lite turbulent ibland blir det lite av konflikterna. Grabbgänget i lärjungarna känner sig förstås hotade av en stark kvinna, vilket är helt rätt och ett steg i rätt riktning. Om nu Gud och Jesus var så goda som bibeln vill hävda, varför var det tolv manliga lärjungar och inte sex män och sex kvinnor? Hej å hå, det kanske var en lite för tuff fråga.

Men, gillar man bibeln, kristendom och inte känner sig kränkt av några utmanande tankegångar så tja, då bör Maria Magdalena fungera. Plus i kanten för en vacker filmteknik.

Fakta Maria Magdalena

Bild: HD 1080p