Recension: A Ghost Story (2017)

2.0/10

Musik och ljud

2.0/10

2.0/10

2.0/10

Spöken är alltid spännande. I A Ghost Story får vi möta två spöken och det är allt annat än spännande.

Jag har sett väldigt mycket film i mina dagar och det finns få filmer som jag har lust att totalsåga. För det mesta finns det en tanke bakom filmen och någon har lagt mycket tid på att skapa någonting. I A Ghost Story är det utan tvekan en konstnärlig själ som ligger bakom. David Lowery som har både skrivit manus och regisserat har en hel hög filmer bakom sig, men jag känner inte igen en enda och kan inte säga om det är den här sortens film han brukar regissera och/eller skriva. Att han har ett budskap är det ingen tvekan om, men tveksamheterna finns definitivt över hur budskapet levereras.

a ghost story

Spöket i A Ghost Story spelas av Casey Affleck, som har dött i en bilolycka och han sörjs av sin fru M (Rooney Mara). När han dyker upp i ett vitt lakan kan hon inte se honom och det är förstås ett bra upplägg för en spökhistoria. Men Casey ränner runt i lakanet och allting går extremt långsamt. Det finns en scen, som jag inte ska spoila, men som pågår i flera minuter utan dialog, utan något annat som händer och jag fick lust att slänga ut filmen genom fönstret. Kanske beror det på stressen i samhället, kanske beror det på något annat, men att ägna tid åt att se den här sortens skräp är ingenting jag vill ägna tid åt.

a ghost story

Visst finns det något i A Ghost Story, tystnaden är ibland vacker och melankolisk. Dessutom kan man lätt ana spökets frustration. Men att lägga 90 minuter på att bli uttråkad är inte värt några få stunder av poetisk melankoli. Det finns ingenting i personporträtten som gör mig engagerad och det finns noll glöd i skådespelandet. Bara en enda lång depression. Eller vad man nu ska kalla det. A Ghost Story skulle ha kunnat vara något, men nu blir det mest tristess och frustration. Vilket kanske David Lowery hade som syfte.

Fakta A Ghost Story

Bild: HD 1080p
Längd (min): 92