Recension: Mission Impossible – Dead Reckoning Part One (2023)

Tom Cruise är tillbaka med ännu en fartfylld Mission Impossible-film. Det är den sjunde MI-filmen och den här gången handlar det om mitt favoritämne: Konstgjord Intelligens.

Konstgjord intelligens (Artificial Intelligence) som hotar mänskligheten är något som författare och filmskapare har utforskat mer än en gång. I Dead Reckoning görs det på ett modernt och faktiskt trovärdigt sätt.

När den ryska ubåten Sevastopol råkar ut för ett minst sagt underligt haveri är det startskottet på jakten på en tvådelad nyckel, som Ethan Hunt (Tom Cruise) måste hitta för att rädda mänskligheten från den konstgjorda intelligensen. Han har som vanligt hjälp av Benji Dunn (Simon Pegg) och Luther Stickell (Ving Rhames), men Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) måste han först hitta och rädda.

Mot sig har han en uppsjö nya och gamla motståndare. Bland fienden finns Alanna Mitsopolis (Vanessa Kirby), vapenhandlaren som gärna vill ha tag i nyckeln, och lönnmördaren Paris (Pom Kelmentieff) som jobbar för Gabriel (Esai Morales). Gabriel är lite svårdefinierad som antagonist, men till slut bestämmer jag mig för att jag gillar hur han porträtteras.

Ethan och hans team jagas även av CIA-agenter, ledda av Jasper Briggs (Shea Whigham). Dessutom måste Ethan få rätsida på tjuven Grace (Hayley Atwell), som går sin egen väg.

Sist men inte minst är det den konstgjorda intelligensen som svävar över allt, trovärdigt beskriven och som dessutom hela tiden verkar ligga ett steg före.

Som vanligt är en MI-film ett fartfyllt äventyr och dessutom väldigt välgjort. Mellan actionscenerna får man några chanser att hämta andan innan äventyren drar igång igen, men det är relativt få andhämtningspauser. Det är precis vad vi väntar oss med Mission Impossible och det enda negativa jag har att säga är att filmen inte avslutas utan att vi måste vänta på del två. Visserligen är det bra att få mer av något som är bra, men jag hade hellre sett en avslutad film.

Totalt sett en klar fyra, på snudd på en femma.

Betyg: 4

Fakta Mission: Impossible – Dead Reckoning