Recension: Peter och draken Elliott (2016)

7.5/10

7.0/10

8.0/10

7.0/10

7.5/10

Den gamla klassikern Peter och draken Elliott är tillbaka, men den här gången i en helt ny tappning. Vi ger dig en rykande het recension av en riktigt bra familjefilm.

Originalversionen av Peter och draken Elliott kom ut 1977, men den nya versionen som kom förra året har inte mycket gemensamt med 1977 års version. I nyinspelningen råkar Peter (ung version; Levi Alexander, äldre version; Oakes Fegley) ut för en bilolycka och lämnas ensam i skogen efter att en flock vargar har jagat ut honom. Hans föräldrar omkom i olyckan, men han får en ny vän i skogen som blir både väktare och förälder fram till dess att Grace (Bryce Dallas Howard) hittar honom några år senare. Så långt är det mycket mer Tarzan än den gamla hederliga berättelsen, men faktum är att den här versionen har en helt annan tyngd. Lite mörkare, lite mer verklig (minus draken förstås), men det handlar mer om den mänskliga naturen än någonting annat.

Peter och draken Elliott
Oakes Fegley is Pete in Disney’s PETE’S DRAGON.

Att Peter har en hemlig vän i skogen är ingen hemlighet för oss, men för Grace och hennes familj är det bara att spela med, till dess att de faktiskt stöter på draken. Mer än så ska vi inte avslöja av handlingen, däremot kan jag direkt säga att Peter och draken Elliott har några riktigt stora förtjänster. Bland annat är det ett riktigt skönt tempo i filmen. Det går långsamt, ändå känns inte en timme och fyrtio minuter som länge. Istället får vi som tittaren en chans att njuta av några storslagna naturscener och en drake som känns märkligt äkta. Bryce Dallas Howard som Grace och Wes Bentley som hennes pojkvän Jack spelar också väldigt äkta. Jag är dock lite mer kluven till Robert Redford i rollen som Mr. Meacham, Grace pappa. Redford kan fungera under rätt omständigheter, men generellt sett tycker jag att han är rätt överskattad.

Robert Redford is Mr. Meacham and Oona Laurence is Natalie in Disney’s PETE’S DRAGON.

Redford till trots är Peter och draken Elliott en helt okej familjefilm. Det finns inget nytt och det är inte särskilt mycket humor. Snarare ett rätt vanligt äventyr för hela familjen, lättsmält och trevligt, utan några behov av att spä på med effekter. Dessutom finns det en hel del moral som vi alla mer än gärna får ta till oss. Behandla djuren väl, även om de råkar vara drakar.

Fakta Peter och draken Elliott

Ljud: DTS HD – Master Audio 5.1, Dolby Digital 5.1
Språk: Danska, Engelska, Finska, Norska, Svenska