Recension: I.T. (2016)

6.7

7.0/10

7.0/10

6.5/10

7.0/10

6.0/10

I.T. är en thriller med informationsteknik i centrum. Högaktuellt med tanke på hur många cyberbrott som faktiskt begås, men frågan är om det räcker med ett aktuellt ämne för att skapa en spännande film?

Mike Regan (Pierce Brosnan) lever ett lyxigt liv, tack vare det företag han har byggt upp. Nu har han dessutom utvecklat en ny app som ska revolutionera flygindustrin, och på företaget finns mängder av IT-experter. När Mike anlitar en av dem för att fixa hans trådlösa hemmanätverk, inte minst eftersom hans dotter Kaitlyn (Stefanie Scott) klagat på hur långsamt och dåligt Wifi fungerar hemma, vet han inte om att han anlitat fel person. Ed Porter (James Frecheville) är inte bara bra på IT, han har också en lätt dysfunktionell syn på vad som är rätt och fel. Särskilt vad det gäller hur man uppför sig mot unga tjejer, som exempelvis Kaitlyn.

Den som kan sin teknik vet att det går att göra mycket med informationsteknik. I.T. spelar en hel del på de flesta människors okunnighet kring vad som går och inte går att göra med uppkopplade system, och det går lite för lätt för Ed när han hackar familjen Regans hemmanät. Visserligen har familjen Regan ett så kallat smart hem, där mycket är uppkopplat, men det spelar ingen roll – allt går inte att åstadkomma ändå, bara för att man kan hacka uppkopplade system.

I.T.

Visserligen är det inte jätteviktigt att det är rätt fakta kring tekniken i I.T., men samtidigt förtar det lite av trovärdigheten. Det är trots allt en rätt OK thriller, men manusförfattaren och regissören kunde lagt ner lite mer tid på faktakoll.

Plus i kanten för att Michael Nyqvist är med som Henrik, en annan IT-expert som hjälper Mike säkra sitt hem. Nyqvist är som alltid bra och här överglänser han även Brosnan, även om Brosnan gör en av sina bättre roller på senare år. Annars är det James Frecheville som övertygar i sin skurkroll. Det blir inte nagelbitarspänning, men ändå tillräckligt bra för att lyfta I.T. en aning över medelbetyg.

Fakta I.T.

Längd (min): 91
Releasedatum: 2017-03-20