Recension: Sausage Party (2016)

7.9

7.5/10

8.0/10

8.0/10

8.5/10

7.5/10

Jag kommer börja med att sätta ett stort OBS! Sausage Party är absolut inte en film för små barn, trots den oskyldiga framsidan. Det tar mig ungefär 10 sekunder in i filmen innan detta går upp för mig. Det haglar könsord och sexuella anspelningar redan från början och detta sätter ribban för en skrattfest med ett högt tempo. Åtminstone för oss som fortfarande skrattar åt humor som håller sig under bältet.

Handling:

Sausage Party utspelar sig i ett matvaruhus där korven Frank bor. Han bor tillsammans med resten av korvarna i paketet, bland andra den lite annorlunda korven Barry. Bredvid Frank och korvarna bor Brenda tillsammans med sina korvbrödsväninnor. Frank och Brenda är ett par, ett par som drömmer om att någon dag bli utvalda av Gudarna (människor). Gudarna tar de till ”the beyond” som är utanför affären, där de ska få leva lyckliga i alla sina dagar. Där ska Brenda och Frank äntligen få förenas i en akt av… ja, ni kan nog gissa er till det!

Dagen kommer då Frank och Brendas paketer blir valda av en av Gudarna, men på vägen ut går något fel. Frank och Brenda åker tillsammans med flera andra varor ur vagnen och ner på golvet. Här får man träffa filmens skurk som kallas så vackert för ”snippsköljen”. De måste numera akta sig för diverse olika faror i varuhuset. Mörkrets härskare är en av dessa faror. Det är en av de anställda som städar upp varor som gått sönder. Snippsköljen blir bortstädad och han skyller sen allt på Frank och Brenda. Här börjar det riktiga äventyret i filmen. Frank och Brenda träffar på lite nya vänner som leder paret till nya delar av varuhuset.

Utlåtande:

Jag tycker Sausage Party är en suverän film faktiskt, den är på något sätt väldigt oväntad. Den sträcker sig lite över gränsen hela tiden och det avgudar jag filmen för. Fantasin bakom animeringen i filmen är fenomenal. En hel värld har byggts upp inne i varuhuset. Olika gångar har blivit hela världsdelar och olika kulturer. Du kan känna igen typiska stereotyper från alla olika delar av vår lilla jord. Röstskådespeleriet är riktigt bra igenom hela filmen och du får intrycket av att personerna som ligger bakom rösterna har haft väldigt kul när filmen gjorts.

Filmen har dessutom en seriös twist mitt i allt. Vad denna twist är kommer jag inte gå in på utan det är något jag tycker ni ska få upptäcka själv. Jag förstår dock inte valet av åldersgräns i detta fallet. Filmen är rekommenderad från 11 års ålder. Det är lite magstarkt kan jag känna, filmen innehåller ett språk som är väldigt vulgärt och anspelningarna på sex har inga gränser. 15 år är en mycket lämpligare ålder för att se denna film.

Slutligen vill jag säga att jag tycker man ska se denna film. Den har humor, äventyr och även en konstig vridning till skräck i vissa delar. jag tokskrattade inte igenom hela filmen, men jag tror aldrig jag slutade le riktigt.