Recension: Snowden (2016)

8.0/10

8.0/10

8.0/10

• Joseph Gordon-Levitt
  • Handlingen och stämningen

Snowden är en biografisk film om visselblåsaren Edvard Snowden, som 2013 släppte en mängd hemliga dokument till journalister.

Vad Snowden gjorde vet väl alla vid det här laget, men varför han gjorde det är vad filmen handlar om. Att göra det man tycker är rätt, även om det får väldigt stora konsekvenser, är förstås inte lätt. Edward Snowden (som i filmen spelas av Joseph Gordon-Levitt) är en stark patriot, som egentligen vill bli elitsoldat, men efter ett antal skador kan han inte fullfölja träningen och siktar istället på en karriär som IT-specialist. Han träffar då Lindsay Mills (Shailene Woodley) och hon har ett lite annorlunda sätt att se på vad en patriot är. Det är dock inte enbart hon som gör att han tar besluten han tar, men hon har en stark påverkan.

Joseph Gordon-Levitt är perfekt castad som Snowden och han gör ett jättebra jobb med att tolka den amerikanska visselblåsaren. Det är svårt att veta hur väl filmen om Snowden verkligen följer verkligheten, men Oliver Stone träffade Snowden i Moskva, där han numera håller sig gömd, vid ett flertal tillfällen för att få allt rätt inför filmen. Filmen baseras på en mängd välkända fakta, och de två böckerna The Snowden Files: The Inside Story of the World’s Most Wanted Man av Luke Harding och Time of the Octopus av Anatoly Kucherena.

Snowden

Men oavsett om Oliver Stone lyckas berätta sanningen eller inte har han gjort en väldigt bra film om massövervakning och dess konsekvenser. Den stora frågan – är det okej att övervaka allt och alla bara det är regeringen som gör det – går som en röd tråd genom allt som görs och sägs. Det finns några väldigt bra diskussioner mellan Snowden och Lindsay där det som tittare är svårt att veta vem man ska hålla på och vem som har rätt.

Till syvende och sist blir det dock aldrig spännande, men det är inte heller meningen. Det finns några scener med mer action och spänning än andra, men vi vet ju alla hur det har gått. Det här är istället en viktig nutidshistoria som behandlar en av våra viktigaste frågor. Rätten till ett privatliv och rätten till ett liv där regeringen inte försöker styra allt och alla. Men frågan är om det över huvud taget är en fråga längre eftersom så många frivilligt lämnar ifrån sig allt möjligt om sina vanor och privatliv.

Stort plus i kanten för både Nicolas Cage (som spelar Hank Forrester, en NSA-ingenjör) och Rhys Ifans som spelar CIA-läraren Corbin O’Brian. Resten av skådisarna gör ett bra jobb, men framför allt är det storyn och Snowdens avslöjande som gör filmen till en riktigt sevärd film. Enda minuset är längden, som i vanlig Oliver Stone-anda är lite för lång. Dessutom kunde tekniken har framställts bättre, som när Corbin O’Brian ska kontrollera resultatet av en IT-labb, och använder ett kommando för att lista kataloger. Men det till trots är det en bra film som alla borde se.

Fler Filmspanare har spanat in Snowden:

Fakta Snowden

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1