Recension: Everybody Wants Some (2016)

7.0/10

8.0/10

8.0/10

6.0/10

• Åttiotalskänslan

Det är dags att ta en tur tillbaka till åttiotalet. Everybody Wants Some! är en film om hur lätt allt kan verka i början av tjugoårsåldern och hur svårt allt kan visa sig vara.

Everybody Wants Some utspelas i slutet av augusti, 1980. Det är tre dagar kvar till college börjar för Jake (Blake Jenner). Han är kastare i ett basebollag, och resten av spelarna bor i samma hus. Och det är förstås inga problem att inse vad ett hus fullt av testosteronstinna killar fokuserar på. De vill inget annat än att festa, ragga och festa ännu mer. Livets allvar med alla krav är långt borta. Tränaren Gordan (Jonathan Breck) ger gänget stränga förhållningsregler, men det är förstås ingenting någon tänker lyssna på. Alkohol och tjejer får inte förekomma i husen de förfogar över, vilket är som att säga åt någon som vandrat genom Sahara att vänta med att dricka vatten.

Grabbgänget är perfekt sammansatt och avspeglar verkligen livet på college, universitet, militärtjänst eller vilken annan miljö där ett gäng grabbar sammanförs utan att ha haft någon chans att välja rumskamrater. Det finns alltid de som bildar kärntrupp, någon som avviker helt och någon som ska provocera. Någon som är väldigt extrem och sedan finns det medioker-killen som vill glida genom livet på bästa sätt och samtidigt vill väldigt väl. Det är därför som Jake visserligen följer med på allt festande, men samtidigt bara har ögon för sin äkta kärlek Beverly (Zoey Deutch, som för övrigt är dotter till Lea Thompson och extremt lik sin mamma). Beverly är inte någon ytlig tjej som bara följer med och Jake får anstränga sig ordentligt för att få hennes uppmärksamhet.

Everybody Wants Some

Egentligen handlar inte Everybody Wants Some om så mycket mer än livet för unga människor i början av åttiotalet. Det var samma utmaningar då som nu. Passa in eller dra åt helvete, ungefär. Lite förenklat kanske, och samtidigt är det här en film som förbättrar den romantiserade bilden av åttiotalet. Grabbgänget är inte särskilt sexistiska, även om de har en jargong som passar in på dagens avtrubbade sociala medier, och de inkluderar även de avvikande.

Samtidigt finns det ganska få konflikter i Everybody Wants Some. Jake utvecklas egentligen inte och mycket handlar om att som ung man få en chans att vara ung. Kanske en sista chans. Därför går handlingen på tomgång och det blir en aning tråkigt.

Trots det är Everybody Wants Some en sevärd film, inte minst för hur väl åttiotalet har gestaltats. Åttiotalskänslan är verkligen perfekt. Från bilar, musik och kläder till frisyrer och slang. Har man några som helst minnen av hur det var på den tiden är det här en ordentlig nostalgitripp som är väl värd att åka med på.

Fakta Everybody Wants Some

Testad på: DVD
Ljud: Dolby Digital 5.1