Recension: Space Hulk Deathwing (PS4)

• Kontrollerna känns okej
  • Bra vapen och karaktärdesign

• Alldeles för många buggar i spelet
  • Tråkig story
  • Grafiken känns uråldrad
  • Mulitplayer känns meningslös för storyn

Space Hulk Deathwing är ett spel som släpptes till PC i slutet på 2016 från skaparna av Focus Home Interactive som även har gett ut Styx, The Surge och Farming Simulator-serien m.m. När det väl kom ut för första gången så fick spelet blandat betyg och spelet innehöll en hel del buggar. Nu 1.5 år senare så borde spelet fungera smidigare och bättre än någonsin när det väl har släppts ut till Playstation 4, eller är de det?

Kontroll, grafik och ljud

Grafiken känns… utdaterad. Jag fick påminna mig själv flera gånger om att det faktiskt var ett PS4-spel jag satt och spelade och inte något från förra generationen. Självklart är inte det de viktigaste i ett spel men samtidigt så ska det kunna vara bättre än så här, framförallt när dem använder grafikmotorn Unreal Engine 4 som har visat betydligt bättre resultat innan.
Här kommer du inte högre upp än till 30-fps tyvärr, trots att fler trailers har visat gameplays till PS4-versionen att spelet når upp 60-fps, så finns det ingen möjlighet att ändra eller förbättra något på inställningsmenyn. Man känner sig en aning lurad och fundersam över varför det är inkluderat i alla trailers men när det uppenbart inte kan utspelas sig i den riktiga versionen. Spelet har inte heller ha någon PRO-support.

Det finns tyvärr inte mycket positivt att prata om just den här fronten. Det finns inga riktiga scener i spelet. Det poppar upp lite småscener ibland som egentligen är från gameplayen fast från en annan synvinkel och inte från spelarens, det är allt.

Grafiken är tyvärr alldeles för slarvig, för mörk och känns som om spelet var gjort 2005 vilket gör det tråkigt att spela.
När det gäller kontrollerna så känns de lite stökiga, du behöver hålla ner knappen för att sprinta, vilket du vill göra ofta, för att kunna ta dig genom fienden och det resulterar ofta med att man får ont i tummen. Det hade räckt med att trycka på knappen en gång. Du kan INTE hoppa i spelet. Det har fått mig att undra ett flertal gånger om varför skaparna valt bort den funktionen, eftersom det hade hjälpt spelet mycket. Hade man kunnat hoppa i spelet så skulle man snabbare kunna komma undan fienden eller ta en genväg mycket enklare och snabbare.
Annars känns styrandet och skjutandet rätt stabilt när man väl fått vänja sig vid kontrollerna.

Story

Spelet är en spinoff från Warhammer-serien och du får spela karaktären ”Librarian of the Dark Angels 1st company of Space Marines”.
Spelet utspelar sig kapitelvis, den enda riktiga storyn du faktiskt får ta del av sker via loadingscreens, LÅNGA loadingscreens. Man märker redan under första kapitlet att spelet inte är skapat för storyns skull. Det du kommer få göra under hela spelet och i alla kapitel är att du spelar utifrån en karta som liknar en labyrint där du försöker ta dig till ditt mål samtidigt som du blir konstant attackerad av samma fiender från olika håll.

Man märker att spelet försöker skapa sin egen genre här men det känns aldrig som att det lever upp till ens förväntningar, från det man har sett och läst om spelet. Det sker mycket upprepningar i varje kapitel i spelet. När du äntligen nått ditt mål och skjutit ihjäl 600(!) fiender på vägen så kommer du få möta en till våg med fiender och försöka kämpa dig mot dem tills tiden tar slut. Sedan är banan färdig och nästa inväntar med en lång loadingscreen och en text att läsa om ”storyn”.

Efter varje avklarad bana får man statistik på hur bra eller dålig ens prestation varit. Desto bättre du presterar och är bra ju mer poäng får du för att kunna uppgradera din karaktär. Här finns det inte heller någon anledning att spela om storyn eftersom ingenting sparas eller förs över till nästa omgång. Du får (spoilers) absolut INGENTING för det du har presterat under spelets gång. Inte ens någon eftertext.

Gameplay
Under spelets gång kommer du passera föremål som är kallade ”relics”. Dessa gör så att du kan uppgradera din karaktär snabbare i spelet och även dina två kompanjoner som är med och försvarar dig. På menyn kan du se kartan och även kolla upp hur många relics det finns kvar att plocka upp vilket uppskattas starkt. Trots att banorna är vilseledande som oftast slutar i frustration så uppskattas det att man finner dessa föremål då och då vilket gör spelet mer värt att utforska. Dessutom ger vissa utav dessa ”extraliv” till dig.

Tyvärr är dina kompanjoner mer en börda än till hjälp, en utav anledningarna är att du måste hålla koll på din livsmätare och även deras egna samtidigt och mestadels hela tiden eftersom fienden som sagt konstant attackerar er. Dem är bra på att försvara och reagerar snabbt när en fiende kommer vilket är ett stort plus till spelet, men tyvärr är de mer en börda än hjälp. Då du faktiskt kan klara dig utan deras hjälp. Dem upprepar samma quotes om och om igen, öppnar upp dina dörrar som du försöker stänga igen när du inte vill att fienden ska kommer efter er och buggar något enormt när dem väl pratar. Det ser då mer ut som att man har med sig två Duracell-kaniner som velar runt. Och det är inte du som helar dem utan det är en utav dem som helar dig. Då måste du gå in manuellt på ingame-menyn och välja just denna funktion och sedan välja den karaktären som behöver fyllas upp, stökigt till en början men man vänjer sig efter ett tag på att använda funktionen.

space hulk

Det finns inte så mycket att säga om fienderna i spelet heller. Vissa ser likadana ut, är snabbare än den andre och eventuellt slår hårdare. En fiende som dock dök upp dem första gångerna kommer smygandes mot dig och ju närmre den kom så börjar den skrika något enormt högt mot dig och exploderar så fort den är på dig. Till en början kände man att det var riktigt bra designat. Men när samma fiende kommer efter dig hela tiden så blir det till slut bara irriterande.

Spelet är riktigt orättvis mot dig när det gäller svårighetsgraderna. Om du väljer att spela på någon annan nivå än det enklaste så får man räkna med att man dör ett flertal gånger under varje kapitel. Med tanke på att man börjar från noll och behöver uppgradera sig uppåt så är det frustrerande och svårt att ta sig genom banorna. Det gör spelandet inte roligare när fienden konstant kommer efter dig och du aldrig riktigt hinner återhämta dig. Och detta är något du märker av redan under första eller andra banan i spelet. Jag gick ner i svårighetsgrad redan under andra kapitlet till den enklaste graden; för att få en så bra spelkänsla som möjligt.

När det gäller kartorna i alla kapitel i spelet så är det ett stort plus att man måste hålla koll på vart du går, väljer du en väg som du inte har kollat upp så kan det sluta med att du kommer till en återvändsgränd och helt enkelt behöver vända om och kolla upp igen vart du ska ta vägen. MEN, de flesta vägarna som du väljer att följa leder oftast till ett stopp med absolut ingenting att göra trots att kartan säger att du kan gå denna väg. Det kan ha att göra med att kartan visa en väg som går att ta antingen våning över eller under en. Detta får du dock inte reda på det förrän du själv har utforskat vägen och inser att du måste gå till en annan våning för att nå ditt mål. Det har lett till många frustrationer eftersom fienden fortsätter gång på gång att attackera dig och till slut får det en att bara vilja klara banan så fort som möjligt eller till och med stänga av spelet.

Övrigt
Det fanns en hel del buggar i spelet, ibland fryser spelet upp utan någon anledning och sedan fortsätter som att ingenting har skett. Ibland stänger även spelet av sig bara sådär vilket ledde till en hel del vansinniga utrop. Ljudet hackar konstant från högtalare, testade från högtalarna och tv-ljudet och fick tyvärr samma resultat. Vill man spela detta spel så är det hörlurar som gäller eftersom det var det som fungerade felfritt.

Vissa relics går ej att finns trots att de ska vara på sin plats. Förmodligen är det en stor bugg i spelet eftersom det är många som har haft problem med detta tidigare från PC-versionen.
Multiplayer finns det inte mycket att prata om. Du spelar genom kampanjen UTAN att få se de viktiga scenerna i spelet, inte mycket till scener men det tillhör ändå till storyn. Du kan även välja vilken bana du vill från allra första början om du spelar med någon, trots att du inte har genomfört den innan. Detsamma gäller även special-banorna som ska ha varierande uppdrag varje gång du spelar dem. Men jag har fått mestadels samma uppdrag varje gång eller åtminstone något liknande. Multiplayern som man såg mest fram emot är det som är utan tvekan det tråkigaste och sämsta i spelet.

Omdöme
Efter flera försök och dagars av spelande så har jag verkligen försökt vara positivt inställd och försökt tycka om spelet så mycket som möjligt för att kunna ge detta en hyfsat bra recension. Men tyvärr finns det mer negativt än positivt att prata om i Space Hulk Deathwing. Och trots att du spelet kostar runt 300kr så är detta inget jag rekommenderar varken för att spela själv eller med en vän, spendera pengarna istället på något roligt istället.

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.