Recension: The Outer Worlds (PC)

Outer Worlds
Please follow and like us:
0

Upplev en annan värld, hoppa på ett rymdskepp som tar dig till en fjärran koloni. Det tar bara ett decennium i nedfryst tillstånd, sedan där du där. Tyvärr går inte allt som man väntar sig. Välkommen till The Outer Worlds, ett rollspel där du väcks efter 70 år och där allt förändrats.

När du väcks inser du att ditt första uppdrag blir att hitta en möjlighet att väcka de andra kolonisatörerna, vilket blir allt annat än enkelt. Du hamnar i en rymdkoloni där du måste göra några val mellan olika fraktioner och man inser snart att det är så här The Outer Worlds är, valen är inte alltid självklara och allt är inte svart eller vitt.

Redan från start kan jag inte låta bli att älska grafiken och känslan. En mix av femtiotal och de klara färgerna från hippietiden. The Outer Worlds är snyggt – riktigt snyggt.

Att skapa sin karaktär är enkelt, det är inte många egenskaper att välja på men varje val har påverkan på färdigheter och möjligheter att överleva. Det är lätt att fastna på att skräddarsy sitt utseende, men framför allt fastnar jag på vilket yrke jag ska välja.

Kolonisterna har alla ett syfte, en huvudbegåvning i form av “aptitude”. Det är i alla fall enligt beskrivningarna vad man skulle kunna se som yrke. Här finns aptitudes som handlar om att serva ölmaskiner, inspektera säkerheten eller städa. Plus ett antal andra. Det val man gör påverkar egenskaper och för min första karaktär väljer jag Safety Inspector, vilket gör att jag får -3% mindre skada av plasmavapen.

Det är lätt att få Fallout-känsla, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att Obsidian utvecklade Fallout: New Vegas. Känslan av en annorlunda värld, eller världar, finns där från start och även om rollspelskänslan inte är lika stark som i Fallout får jag ändå en den där episka känslan av att spela en annan karaktär.

Visserligen är huvudberättelsen rätt begränsad, och det kunde kanske ha varit lite mer rollspel i dialogvalen, men du får möjligheter att spela både skitstövel och hjälte. Dina val påverkar ditt rykte, och ställer du till det med en fraktion kommer de att vilja jaga dig och ta död på dig så snart de ser dig.

outer worlds

Spelet handlar mycket om att slåss mot fiender. Vapen finns det gott om, men de tar stryk och måste repareras – precis som din rustning. Ammunition är det inte alltid lika gott om, men som tur är får du en möjlighet att sakta ner tiden. Det är en egenskap som förklaras av att du befunnit dig väldigt länge i hypersömn.

På normal svårighetsgrad är spelet inte särskilt svårt. Din hälsa återhämtas automatiskt och du kan lätt hitta sprutor som helar dig snabbt. I takt med att man går upp i level kan man förbättra sina färdigheter och låsa upp fördelar (perks). En del fördelar du låser upp handlar om att förbättra hur snabbt din hälsa återhämtas eller hur lång tid du kan sakta ner tiden innan tiden börjar gå fort igen.

För rutinerade spelare kan det vara en bra idé att höja svårighetsgraden från start. Visserligen är The Outer Worlds ett spel jag gärna vill njuta av utan att behöva kämpa för hårt. Miljöerna är värda att bara strosa runt i, och bara det är en anledning att hoppa på så många sidouppdrag det går.

Jag kan inte annat än att ge The Outer Worlds högsta betyg. Visst är det lite för kort och jag kan bara hoppas på lite bra expansioner, men det är ett väldigt njutbart rollspel och det finns inget att klaga på. Det är bara att köpa, installera och köra hårt.

Betyg: 5/5

Köp spelet på CDON

Recenserat på: PC
Finns också till: Xbox One, Playstation 4 (kommer till Switch under 2020)
Officiell hemsida: Obsidian

Please follow and like us:
0
Om Magnus 1044 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.