Recension: Thoroughbreds (2017)

6.0/10

7.5/10

6.0/10

6.5/10

6.5/10

Thoroughbreds är filmen som nästan är lika svår som namnet den bär. Det är en kriminalkomedi med fokus på två tonårstjejer och ett mord.

När de två vännerna Lily (Anya Taylor-Joy) och Amanda (Olivia Cooke) hittar varandra igen efter att ha växt ifrån varandra förenas de i Lilys problem med hennes styvpappa, som är en minst sagt dominerande, elak jäkel. Det bästa kanske vore att ta livet av honom, åtminstone om man är två rätt känslolösa tonårstjejer.

Att Lily och Amanda har någon form av diagnos, eller bara är vrickade, är rätt klart. Det är väl gestaltat av både Anya Taylor-Joy och Olivia Cooke, även om jag tycker att det blir lite för mycket ibland. Bäst av alla är dock Anton Yelchin, i en av sina sista roller, när han gestaltar knarkaren Tim som får en central roll i Lilys och Amandas planer. Det kanske inte är hans allra bästa roll någonsin, men inte långt ifrån.

thoroughbreds

På det hela taget gillar jag plotten och den svarta humorn. Thoroughbreds har dock några problem som ger lite lägre betyg. Bland annat är det svårt att veta vad som ska vara roligt och vad som bara är rent tragiskt. Humorn är ojämn och handlingen trots allt rätt förutsägbar. Thoroughbreds är långtifrån någon tråkig film, tvärtom är den tidvis rätt underhållande och framför allt på grund av skådespelarna. Klart sevärd och med några riktigt bra scener.

Fakta Thoroughbreds

Längd (min): 92
Releasedatum: 2018-08-06