Recension: Trials Fusion – Empire of the Sky (PC)

9.0/10

Svårighetsgrad

8.5/10

• Snyggt
  • Utmanande
  • Grymma miljöer

Paketen med nedladdningsbara banor till Trials Fusion duggar tätt. För inte så länge sedan recenserade vi Riders of the Rustland och nu har nästa paket dykt upp – Empire of the Sky. Den här gången är det dags att bege sig upp bland molnen, till svävande öar där de privilegierade bor. Tanka din Trialbåge och häng med, så länge du inte har höjdskräck.

Att förlänga livet på ett bra spel som Trials Fusion genom att släppa nya banor med jämna mellanrum är förstås en genial idé, särskilt som de nya banorna har ett helt eget tema. Visserligen får vi inte ta särskilt stor del av världen runt omkring, annat än genom att försöka ta oss igenom banorna, men miljön gör sitt. Dessutom är det vansinnigt snyggt.

Öarna du åker längs med i Empire of the Sky svävar högt ovanför jorden, men det är inte alltid du får se hur högt du är. En hel del av banorna går genom olika komplex eller landskap, men ibland öppnar sig marken och man förstår att ett fall här kommer att göra ont…

Antalet nya banor den här gången är nio, vilket inkluderar en FMX-bana och ett så kallat ”skill-game”. Varje paket har samma upplägg och även om jag redan i Riders of the Rustland började fundera på hur Ubisoft / Redlynx skulle kunna få till nya skill games så lyckades de bra även den här gången. Skicklighetsbanan går ut på att köra så långt du kan på plattformar som faller ner efter ett tag, så där gäller det verkligen att styra rätt.

Resten av banorna är utmanande, på gränsen till för svåra. Men jag gillar det, jag sliter mitt hår och svär medan jag kör om bana för bana för att lyckas. En av banorna innehåller ett avsnitt med lägre gravitation och det är grymt bra gjort – och just lägre gravitation är något jag saknat som vi har fått se i tidigare utgåvor av Trials.

Jag har också en känsla av att flera av banorna är betydligt längre än banorna i Riders of the Rustland. Nya objekt har också dykt upp, som kraftfält som roterar. Det enda jag faktiskt saknar är fler motorcyklar, men om du gillar Trials så kommer du att har mycket glädje av imperiet uppe i skyn. Själv ser jag redan nu fram emot nästa paket med banor, trots att jag har en hel del medaljer kvar att försöka hämta hem.

Notering: Har du köpt säsongspaketet för Trials Fusion så kommer spelet automatiskt att hämta hem Empire of the Sky. Annars kan du köpa varje paket för sig.

Vilket Trials-spel gillar Du bäst?

View Results