Recension Trials Fusion (PC)

Spelteknik

7.0/10

• Utmanande
  • Snyggt
  • Beroendeframkallande

• Laddtider

Redan år 2000 släpptes det första Trials-spelet, men då var det i form av ett webbläsar-spel. Sedan dess har det kommit flera versioner och serien fick en nystart när Trials HD släpptes på Xbox 360. Succén var ett faktum och Trials HD följdes upp av Trials Evolution och en särskild version för IOS/Android – Trials Frontier. Nu har Trials Fusion släppts och vi befinner oss i framtiden. I vår recension har vi tagit reda på hur bra den här versionen är jämfört med föregående.

I Trials Fusion befinner vi oss i framtiden och framtiden är så där glättigt läcker som vi alla gärna vill föreställa oss. Blänkande skyskrapor, flygande skepp av alla de slag och mekanik som bara framtiden kan rymma. Motorcyklarna är dock inte vansinnigt mycket mer futuristiska; det handlar fortfarande om så kallade Trials-motorcyklar. En sådan motorcykel har tagits fram för att vara så lätt som möjligt samtidigt som den ger den kraft som behövs. Naturligtvis är det bra att motorcyklarna är retro, det är ju att köra bågen som hela spelet går ut på – hade varit rätt trist om även de kunde flyga fram.

För dig som inte har spelat något av spelen i Trials-serien tidigare kan vi berätta att du behöver inte lägga någon längre stund på att förstå hur spelet fungerar. Du lutar dig, fram eller bak, och gasar eller bromsar. Det låter lätt, men det är det inte. Du måste nämligen luta på rätt sätt (fram när du kör upp för en brant backe och bak när du åker ner, ungefär som på en havremoppe) och balansera åt alla håll. Samtidigt måste du lära dig att få cykeln att göra sånt du inte tror är möjligt med få kontroller.

Nytt för den här versionen är möjligheten att utföra lite lufttrick, som att släppa taget med allt utom en hand och annat vansinnigt – som inga normalt, säkerhetstänkande människor skulle göra. Tid att göra trick när du flyger genom luften kommer du att få. Banorna är väldigt episka, du flyger över skyskrapor och ner i djupa dalar när du tar dig igenom karriärläget, med den ena banan svårare än den andra. Trials-spelen är lätta i början och svårighetsgraden stiger hela tiden. Det är därför du kommer att återvända till spelet om och om igen, tills du lyckats klara alla banor och ta alla medaljer.

Grafiken är fantastisk, även om du mest bara ser bakgrunderna när de flyger förbi får man en stark närvarokänsla och det är lätt att bli svettig när marken plötsligt försvinner och motorcykeln faller fritt. En del av spelet tycks som vanligt gå ut på att få föraren att krascha på det mest fantasifulla sätt som går. Skicklighetsspel finns också precis som i tidigare versioner, där du exempelvis ska kunna köra så långt som möjligt på en bana utan att luta dig, eller utan att släppa gasen.

Något jag inte gillar är de långa laddtiderna som dyker upp när en motorcykel ska väljas eller när en bana ska ladda. På en hyfsat modern, väl bestyckad PC ska det inte behövas så här långa laddtider – men det går att stå ut med tack vare att du faktiskt vill ha en andningspaus.

Att spelet hela tiden blir svårare är bara en fördel, även om det blir mycket frustration och en del svordomar innan man lyckas klara av de svåraste banorna. Det går att spela mot andra på ett lokalt nätverk och det går att skapa egna banor som du sedan kan dela med resten av världen. Men, trots att det är ett väldigt snyggt och lika beroendeframkallande spel som alltid finns det egentligen ingenting som gör att Trials Fusion sticker ut i jämförelse med övriga delar. Det känns snarare som en expansion än en helt ny del. Betyget blir ändå högt och vi ser gärna ännu ett Trials i framtiden.

Vilket Trials-spel gillar Du bäst?

View Results

Loading ... Loading ...