Recension: While we’re Young (2014)

While we’re Young handlar om ett par i fyrtioårsåldern. De har försökt skaffa barn men eftersom det inte har gått har de förlikat sig med tanken och bestämt sig för att vara nöjda. Samtidigt lever de med känslan av att ungdomen har försvunnit, till dess att de träffar ett yngre par. Spel och Film recenserar While we’re Young, med Ben Stiller och Naomi Watts i huvudrollerna.

Det är kanske inte mycket i den här världen som känns säkert, men en sak är faktiskt väldigt säker. Vi har alla en begränsad tid att leva, även om vi tror att vi ska leva för evigt när vi är unga. Någon gång kommer verkligheten ikapp och om vi då inte har gjort allt det där vi hade tänkt göra, då kommer någon form av baksmälla.

Josh (Ben Stiller) och Cornelia (Naomi Watts) har visserligen en uppfattning om att de är lyckliga med att inte ha några barn. Samtidigt inser de att snart är de femtio och i en nära framtid kommer deras ungdom att bara vara ett minne. När de träffar Jamie (Adam Driver) och Darby (Amanda Seyfried), som har ungdomen kvar – de är fortfarande under trettio – börjar Josh och Cornelia att återupptäcka hur det var att vara i den åldern.

While we're Young

Det gamla, slitna uttrycket, man är aldrig äldre än man känner sig, kommer förstås till sin rätt. Josh och Cornelia går igenom en livskris, som visserligen inte är mer påtaglig än att den tar sig uttryck i några funderingar och ett resonemang om att livet blev inte som de hade tänkt sig. Men de kanske kan vara lyckliga ändå?

Och så fortsätter det. Det är många bra funderingar och tankar som luftas genom filmen, särskilt för dem som befinner sig i samma ålder. Som undertecknad, exempelvis. Även om jag inte är barnlös och inte alls befinner mig i samma situation som Josh och Cornelia kan jag känna igen funderingarna. Är jag verkligen där jag hade tänkt mig att vara? Vilka drömmar hade jag när jag var tjugo och har de uppfyllts? Josh och Cornelia ger faktiskt vissa svar på de djupa frågorna, men While we’re Young lämnar lika många frågor när eftertexterna börjar rulla.

Tyvärr är While we’re Young inte särskilt mycket komedi, trots att den utger sig för att vara en kombination av drama och komedi. Drama blir det, men jag skrattade inte särskilt mycket – trots att Ben Stiller är en av mina favoritskådespelare vad det gäller komedier. Däri ligger filmens största problem, While we’re Young hade mått mycket bättre av att vara ett renodlat drama istället för att försöka vara en blandning. Handlingen är okej, skådisarna toppen, men humorförsöken räcker aldrig hela vägen.

Köp While we’re Young på CDON: DVD / Blu-ray

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste inläggen en gång per vecka:

Genom att prenumerera på e-postlistan godkänner du att Spel och Film sparar din e-postadress, med syftet att skicka nyheter och sammandrag av bloggen. Du kan när som helst avsluta prenumerationen och via vår sida för Data Privacy begära att dina personuppgifter tas bort.

Din e-postadress är säker hos oss, vi använder den för utskick en gång i veckan och för att ge dig tips om exempelvis tävlingar. Just nu har vi 242 prenumeranter.

1. Recension: Anon (2018) - Spel och Film