Filmrecension: Rovdjuret (1987)

7.0/10

8.0/10

8.0/10

9.5/10

• Bra sci-fi
  • Schwarzenegger

Arnold Schwarzeneggers actionfilmer har alltid legat mig varmt om hjärtat. De levererar sällan något större djup utan bara rå, naken action. Ibland kan det vara rätt skönt att få slippa tänka och bara åka med. I Rovdjuret från 1987 ger Schwarzenegger oss en åktur med spänning, explosioner, blod och science-fiction i djungelmiljö.

Filmens handling är okomplicerad. Schwarzenegger spelar majoren som basar över en grupp hårdföra män. De har en lång historia tillsammans och de ger intrycket av att ingenting kan stoppa dem. Vad de har varit med om tillsammans får vi inte veta men en sak är säker – de har varit med om en massa elände och överlevt.

Schwarzeneggers grupp anlitas av CIA för att rädda en minister som tillfångatagits av en gerilla i den centralamerikanska djungeln. De fraktas med helikopter in i djungeln och landsätts en bit ifrån gerillans läger för att inte riskera upptäckt. Gruppen får sedan bana sig väg genom djungeln och snart inser de att någonting underligt är i görningen. De anar dock föga att en varelse från rymden jagar i djungeln. Denna varelse skall visa sig vara mer eller mindre omöjlig att besegra. Gruppen av hårdföra män är snart inte längre jägare utan byte.

Rovdjuret

Spänningen hålls på topp från början till slut. Det här är inte en film du sitter och väntar på att den skall ta slut. Istället önskar du att den skall hålla på längre. Rovdjuret har ett mycket bra underhållningsvärde. På den negativa sidan finns egentligen inte mycket. Kanske kunde man önska att där fanns lite mer dialog mellan soldaterna i gruppen. Å andra sidan skulle för mycket prat förstöra det hårda och kalla intryck soldaterna ger.

Rovdjuret innehåller en hel del fina specialeffekter men de dominerar inte. I den här filmen har vi ett bra exempel på hur specialeffekter skall användas. De används för att förhöja bildupplevelsen istället för att dominera handlingen. Musiken håller låg profil medan ljudeffekterna är betydligt mer närvarande. När vi får se världen ur Rovdjurets ögon så används de surroundljudet extra mycket – kanske just för att Rovdjuret smyger bakom våra hjältar hela tiden.

Schwarzenegger har ofta anklagats för att spela dåligt. Det må vara hänt för de filmer där han har mer dialog och djup än i filmer som Rovdjuret. I de filmer han spelar en hårdkokt hjälte så gör han en nog så bra skådespelarinsats som någon annan. En annan hårding är Carl Weathers som spelar Dillon. Weathers såg vi i Rocky där han spelade regerande världsmästaren Apollo Creed.

Rovdjuret fick en uppföljare och det blev en spinoff i Alien vs Predator-filmerna, men originalet är fortfarande bäst.