Recension: Exfrun (2017)

54

5/10

5/10

5/10

6/10

6/10

Exfrun är en film om tre relationer och den centreras runt tre kvinnor. Jag ska börja med att säga att det här är inte min kopp te, vilket förstås gör att det blir en ännu större utmaning för Katja Wik (som regisserat) att övertala mig.

Flickvännen Klara (Ellen Olaison), Mamman Anna (Nina Zanjani) och Exfrun Vera (Maria Sundbom) är tre kvinnor i helt olika faser i livet. Eller kanske egentligen olika faser med fokus på olika relationer. Medan Klara ingenting hellre vill än att vara med sin pojkvän Jacob (Karl Linnertorp) jobbar Anna mest på att vara den perfekta mamman, åtminstone enligt hennes sätt att se på saken. Exfrun Vera kan inte släppa sin före detta man, som dock har hittat en ny partner. Och alla motparter har egna viljor som inte alltid stämmer överens med vad kvinnorna själva vill.

exfrun

Det största problemet för mig som gärna ser filmer med en tydlig handling är att Exfrun är så oerhört fokuserad på relationerna. Filmen skildrar de tre kvinnornas liv och visst finns det en handling, men ingen som engagerar mig. Jag tror säkert att det finns de som tycker att det här är den bästa film de sett, men jag upplever mest ångest. Det finns en hel humor i Exfrun, men mestadels är det ångestladdade scener som antingen inkluderar alkohol eller någon form av socialrealism. Och när en och en halv timme är över kan jag inte säga att Exfrun på något sätt gav någonting annat än det jag redan visste. Det finns gott om trasiga relationer och jag vet inte om det roligaste som finns är att uppleva dem på film.

Skådespelarna gör dock ett bra jobb och det finns trots allt lite hopp även i relationsutmaningarna. Men mer än ett mediokert betyg blir det inte.

Fakta Exfrun

Recenserad på: DVD