Recension: Fifty Shades Darker (2017)

4.0/10

5.0/10

5.5/10

4.0/10

4.0/10

Uppföljaren till Fifty Shades of Grey är här. Fifty Shades Darker tar oss tillbaka till en värld av sex och galenskaper. Spel och Film har recenserat med öppna ögon.

Till att börja med – det här är en barnförbjuden film, men recensionen går att läsa av alla. Vidare, det här är verkligen inte min sorts film och jag skulle förmodligen inte ens läsa boken mot att få betalt. Det finns i princip ingenting i vare sig plott, trailer eller idé som tilltalar mig. Men jag ger ändå filmen en ärlig chans.

För dig som inte har sett första delen kan det hända att den här recensionen innehåller en del spoilers, men jag tror samtidigt inte att de flesta ser någon av filmerna i den här serien för att de vill ha en överraskande handling. Naturligtvis är det sexscenerna, kärleksintrigen (med den skruvade kärleken), som lockar.

fifty shades darker

I huvudrollerna ser vi återigen Dakota Johnson som Anastasia Steele och Jamie Dornan som herr Grå, jag menar Christian Grey. Dornan har för övrigt spelat en betydligt mer intressant roll i TV-serien The Fall där han istället spelade mot Gillian Anderson. Det är inte svårt att se likheterna mellan Mr Grey och Paul Spector i The Fall, men Paul Spector är ljusår mer intressant.

I Fifty Shades Darker har Grey mardrömmar om sin barndom och det är väl egentligen det enda intressanta vi får veta om Grey. Resten av filmen går ut på att sålla bort allt vad onormalt sex heter och återgå till vad som kanske kan anses som normalt sex. Vilket det inte är, för den skruvade relation de här två personerna har gör att jag fattar ingenting. Och det blir aldrig spännande – inte ens när exen dyker upp.

Tyvärr får man väl säga – det kunde ha blivit något om fokus flyttade från sex till att utforska karaktärerna istället, utan att göra det genom deras underliv. Ibland finns det en del ljusa stunder i Fifty Shades Darker, men även det är tvärtemot vad jag hade väntat mig med tanke på titeln. Det är inte mörkare, det blir istället lite vardagsliv över det hela.

Fakta Fifty Shades Darker

Ljud: DTS X – Master Audio
Längd (min): 131