Recension: A Quiet Place II (2020)

För dig som inte sett del 1 kan den här recensionen innehålla spoilers.

Det är dags att bli lite tyst igen, när vi återvänder till A Quiet Place i del 2. Efter en minst sagt spännande inledning där vi kort får se hur det var precis när katastrofen började är vi tillbaka hos vad som är kvar av familjen Abbott. De är tystare än någonsin och spänningen är på topp – men del ett är svårslagen.

Det finns förstås ett stort antal frågor vi inte fått svar på efter att ha sett första filmen. Varifrån kom varelserna som reagerar på minsta ljud? Hade militären verkligen ingenting att sätta emot? Hur många finns kvar av både människor och varelser – och framför allt, går det att stoppa monstren?

Evelyn Abbott (Emily Blunt) har inte så mycket svar på frågorna. Hon är mest fokuserad på att få den lilla familjen att överleva, som nu också består av en liten bebis. Syskonen Regan (Millicent Simmonds) och Marcus (Noah Jupe) vet mycket väl att de måste göra allt de kan för att vara tysta, men en liten bebis kan man förstås inte förklara för – något Evelyn hittat en lösning på (vilken får du se filmen för att få veta).

A Quiet Place: Part II - SF Anytime

De befinner sig fortfarande på bondgården när vi återser dem, där de försöker signalera för att få kontakt med andra människor. Något som lyckas och de ger sig därför av på en tyst och långsam vandring, för precis som alla andra inser så förstår familjen Abbott att det enda sättet att överleva är att samarbeta. Men den stora frågan är förstås om andra människor vill samarbeta, eller om de har andra syften…

A Quiet Place II är bra, har grymt bra skådespelare och en lagom bra berättelse. Det är egentligen inte mycket nytt och jag känner mig lite besviken efter att ha sett klart. Den enda fråga jag fått besvarat av alla frågor är hur det hela började, men även svaret på den frågan är rätt svagt. Samma sak med allt annat, även om det är spännande att följa familjen så lyfter filmen inte riktigt. Faran med att göra ljud ifrån sig var oerhört stark och närvarande i del ett, här blir det mer upprepningar av samma.

Visserligen får filmen en utveckling som jag gillar, men alldeles för många frågor lämnas obesvarade och jag hade verkligen velat ha mer. Filmen är relativt kort och här hade funnits utrymme för att utveckla en hel del. Jag misstänker dock att John Krasinski (som regisserat) vill ha ut en tredje del. Han skulle ha satsat på att göra den här längre och ge oss mer svar. Då hade betyget blivit åtminstone ett snäpp högre.

Betyg: 3

Fakta A Quiet Place II

Längd: 97 minuter