Recension: IT – Blu-ray (2017)

7.9

7.0/10

8.0/10

8.5/10

8.0/10

8.0/10

Efter att ha sett IT på bio var jag imponerad över hur väl Andrés Muschietti hade lyckats göra om den gamla King-klassikern och jag ser fram emot del två när den väl dyker upp. Nu har IT släppts på Blu-ray och det skapar förstås två stora frågor. Hur väl fungerar filmen på Blu-ray och hur bra är den vid en andra titt?

Notera, för att få det mesta ur den här recensionen är det bra om du redan sett filmen eller läst vår tidigare recension: Recension av Det (2017)

För sakens skulle jag ska erkänna att det är väldigt få Stephen King-berättelser som jag inte tycker är mycket bra, eller åtminstone är mer än läsvärda. Det var en av böckerna som jag hade lite svårt att ta mig igenom, delvis för att den var så fruktansvärt lång, men också för att det tar tid innan det händer något. Den går väldigt långsamt, och det gör även filmen. Vid en andra titt är det just tempot som är svårast. Har man väl upplevt filmmagin en gång, på bio, blir två timmar och en kvart lite långt. Skräckeffekterna fungerar fortfarande väldigt väl, även om jag vet när det är dags att hoppa till. Och att återigen få lära känna karaktärerna, och känna mig själv som barn, är en alltigenom positiv upplevelse trots all tragik.

Pennywise

Vad som också är bra med en andra titt är att få ta lite tid och betrakta miljöerna. Muschietti har lyckats bra med att måla upp förlorarklubbens åttiotal och det är en trevlig resa i sig. Här finns samma känsla som i Stand by me och temat känns igen på många sätt. Barnens utsatthet för vuxenvärlden är extra stark i IT och de få vuxna som är vettiga kan ändå inte förstå eller hjälpa hela vägen.

Skivan är också full med extramaterial, bland annat hela elva raderade scener… Det är något att utforska. Betyget blir detsamma som för bioversionen, med ett litet minus för längden och tempot – vilket slår mest mot handlingen. Men glöm inte – We all float down here…

Fakta Det

Ljud: Dolby Atmos, DTS HD – Master Audio 5.1
Bild: 16:9 Widescreen, HD 1080p